“Knip Callebeekstraat komt fietsers ten goede”

Op 24 februari 2017, over deze onderwerpen: Fietssnelwegen, Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken
Hemiksem

Op de provinciale fietsbarometer halen de fietspaden in Hemiksem een gemiddelde score (6,1/10). Voor fietsen in gemengd verkeer is de score hoger. Dat komt in hoofdzaak dankzij de ingreep in de Callebeekstraat.

Om de gemeenten een handig beleidsinstrument te bieden, is de provincie Antwerpen bezig met voor elke gemeente een fietsrapport op te stellen. De audit omvat de bovenlokale, functionele fietsroutes. Naast de belangrijkste verbindingswegen gaat het om veelgebruikte routes voor school- en woon-werkverkeer, met fietspad óf in gemengd verkeer. Naast tellingen van de intensiteit en metingen van onder meer breedte en afstand tot de rijweg, wordt ook het trilcomfort geregistreerd.

6,1 op 10

Wat de fietspaden betreft, scoort Hemiksem 6,1/10, het provinciaal gemiddelde bedraagt 6,2/10. “Hemiksem scoort zeker niet slecht, maar het kan beter. De scores zijn over het algemeen aan de lage kant, de fietsbarometer is streng. Maar het is bedoeld om gemeenten een leidraad te geven waar ze verbeteringen kunnen aanbrengen. Dat kan soms al met enkele eenvoudige ingrepen. Er is niet altijd de investering van een nieuw fietspad nodig”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit LukLemmens.

De Callebeekstraat in Hemiksem is daar een mooi voorbeeld van. De knip die er aan Scheldeboord is aangebracht, komt de fietsers ten goede. De straat haalt, ondanks dat er geen fietspad ligt, een score van 8,2/10. Doordat de fietsers er op de asfaltbaan rijden, scoort deze ook goed qua trilcomfort. Elders in de gemeente ligt dat anders zoals op de as Tulpenlaan-Asterlaan-Hoofdboslaan, waar het fietspad in betonklinkers is uitgevoerd. Die doen sneller putten en bulten ontstaan. Dat pijnpunt komt in veel gemeenten naar voren, maar in Hemiksem is het wel heel opvallend want geen enkel fietspad is er in asfalt uitgevoerd”, vertelt Lemmens.

Ook de breedte van het fietspad op de as Tulpenlaan-Hoofdboslaan en in de Assestraat, beide een tweerichtingsfietspad, haalt een onvoldoende. Het rapport wijst tevens nog op de drukke verkeerssituatie in de Abdijstraat - die amper 1,3/10 scoort - en de aansluitingen van de Gemeenteplaats naar de Hoofdboslaan en Assestraat, waar in het eerste gedeelte geen fietspad is.

Acute pijnpunten

Tot slot worden nog enkele acute pijnpunten opgelijst zoals het verkeerslicht dat aan Kerkeneinde midden op het fietspad staat en de fietsoversteek aan de spooroverweg aan de grens met Hoboken”, geeft de gedeputeerde aan.

We investeren in eerste instantie om de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren”, zegt schepen van Mobiliteit Jenne Meyvis (Groen). “Dat doen we door bijvoorbeeld een zone 30 in de dorpskern aan te brengen met later een volledig heraanleg van de omgeving van de Gemeenteplaats. We onderzoeken momenteel ook de mogelijkheden om een fietsostrade aan te leggen. Ook de vernieuwing van het fietspad in de Assestraat en Kerkeneinde staat op het lijstje tijdens de rioleringswerken die binnen een aantal jaar gepland staan. De timing hiervan hangt af van de toezegging van subsidies.”

Bart Roggeman - Gazet van Antwerpen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is