Langste levende zebrapad ligt in Hingene

Op 20 juni 2018

De Huveneersschool in Hingene (Bornem) doet een recordpoging om het langste levende zebrapad op haar naam te zetten. Leerlingen, leerkrachten, ouders, buren en sympathisanten zullen in witte en zwarte outfits de strepen van het levende zebrapad vormen. Met deze actie wil de school meer aandacht vragen voor veiligheid op en aan oversteekplaatsen. “Want elke streep is een mensenleven.” De actie kan rekenen op de steun van de provincie Antwerpen.

Binnen de werkgroep verkeer, waarin ouders en leerkrachten zitten, is het idee van het langste levende zebrapad ontstaan. Elk jaar kiest de werkgroep één actiepunt uit om de kinderen en hun ouders te sensibiliseren. Vorige jaren werkten ze o.a. rond de zone 30 en het dragen van de gordel, dode hoek en fluo. Dit jaar wordt het dus een levend zebrapad als actiepunt.

Als we met de kinderen de straat op gaan voor een uitstap, merken we dat weinig automobilisten stoppen aan het zebrapad”, vertelt Sabine Smedts, leerkracht en lid van de verkeerswerkgroep. “We gaan altijd op zoek naar een ludieke, originele manier om iets in de kijker te zetten. Een brainstorm tijdens een vergadering bracht ons bij dit gekke idee.”

Toegewijd

De actie kan rekenen op de steun van de provincie Antwerpen. “De Huveneersschool neemt deel aan het 10op10-project van de provincie Antwerpen, waarmee wij scholen ondersteunen bij hun verkeerswerking. Wij steunen deze actie dus met veel overtuiging. Ik denk dat dit langste levende zebrapad de mensen uit de omgeving kan sensibiliseren om voorzichtiger te rijden in de buurt van scholen en nabij oversteekplaatsen”, aldus de gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens.

De Huveneersschool heeft een lange historiek bij de trajectbegeleiding van 10op10. Sinds schooljaar 2008-2009 neemt ze deel aan het project van de provincie en behaalde het volledige 10op10-label. De Huveneersschool organiseert eigen stap- en fietsexamens en maakt een uitgewerkte leerlijn met stap- en fietsbrevetten. Daarnaast betrekt ze via de verkeerswerkgroep de ouders, grootouders en zelfs de buurtbewoners bij hun verkeersacties en onderhouden ze de relatie met politie en gemeente op vlak van mobiliteit. Tussen 2008 en 2010 werd er gebruik gemaakt van de 10op10-subsidies voor verkeers- en vaardigheidsmateriaal en kocht de gemeente stoepstenen en zebrapadverlichting.