Leerlingen Steinerschool Lier testen nieuwe buitenleerplek op de 7e Buitenlesdag

Op 27 april 2023

Donderdag, tijdens de Buitenlesdag, kregen de leerlingen van Steinerschool Lier les op de nieuwe steiger die werd gebouwd in het provinciale overstromingsgebied Bogerse Plassen. Deze nieuwe buitenleerplek grenst aan het schooldomein, maar is ook toegankelijk voor andere scholen en iedereen die er gebruik van wil maken.

Nieuwe buitenleerplek in de Bogerse Plassen

Sinds begin dit jaar ligt er een steiger in het provinciaal overstromingsgebied Bogerse Plassen, net buiten het stadscentrum van Lier. De steiger is vrij toegankelijk en ingericht als buitenleerplek, met zitgelegenheid voor een 15-tal leerlingen en een infobord over de verborgen (onder)waterwereld van een poel. Ter ere van de 7e Buitenlesdag nodigden de provinciale begeleiders van Milieuzorg Op School en Regionaal Landschap Rivierenland vier klassen van de naastgelegen Steinerschool uit om er twee uren les te komen volgen.

De leerlingen maakten spelenderwijs kennis met het concept van voedselwebben in de natuur, waarna ze gewapend met schepnetten, zeefjes en zoekkaarten op zoek gingen naar waterdiertjes. Daarbij werden ze geholpen door enkele vrijwilligers van Natuurpunt De Wielewaal in waadpak. Niet alleen biologie, maar ook creatief schrijven, wiskunde en sport kwamen aan bod.

De steiger in de Bogerse Plassen ligt voor de meeste Lierse scholen op wandelafstand. De provincie Antwerpen moedigt leerkrachten en hun leerlingen dan ook aan om er gebruik van te maken. Om de bekendheid van de nieuwe buitenleerplek te vergroten, stuurden zij vandaag naar alle Lierse scholen een brief, met daarin ook informatie over de veldkoffers en veldwerkmaterialen die leerkrachten en verenigingen gratis kunnen ontlenen via vier uitleenposten in de provincie.

De steiger in de Bogerse Plassen is de nieuwste, maar niet de enige buitenleerplek in de provincie Antwerpen. Elke leerkracht in de provincie die buitenklassen wil organiseren, kan terecht op nog minstens 40 andere buitenleerplekken. Deze zijn terug te vinden via het provinciale platform GroenZoeker (groenzoeker.be).

Project Buurtstroom

De nieuwe educatieve steiger en de bekendmaking ervan op de Buitenlesdag zijn een onderdeel van het project ‘Buurtstroom’, waarin Regionaal Landschap Rivierenland i.s.m. partners ervoor zorgt dat je de natte natuur in de provinciale overstromingsgebieden ook echt kan beleven. Het krijgt hiervoor middelen van Vlaanderen en de provincie Antwerpen. Ook de stad Lier steunt het project.