Met 12.000 bezoekers bestendigt 10e Fortengordel het succes

Op 20 mei 2018

Vandaag vonden opnieuw 12.000 bezoekers massaal de weg naar een van de 30 locaties tijdens de 10e editie van de Fortengordel van de provincie Antwerpen. Mede dankzij schitterende weersomstandigheden werd daarmee het succes van vorig jaar geëvenaard. Honderd jaar na 1918 hebben de forten in de groene rad rond Antwerpen een zinvolle invulling gekregen. En bereiken ze meer dan ooit een geïnteresseerd publiek.

De 10e editie van de Fortengordel stond in het teken van de 100e verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog en de start van het vredesjaar. Dit thema werd door de 30 deelnemers op heel eigen wijze vertolkt. Interessante activiteiten zoals rondleidingen, tentoonstellingen, muzikale animatie en historische verhalen hadden diverse aspecten van oorlog en vrede als onderwerp. De gevarieerde programmatie bood elke deelnemer de kans om zijn specifieke eigenheid te benadrukken.

Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Erfgoed, is tevreden/enthousiast over deze 10e editie: ‘Deze (massale) opkomst en de tevredenheid van de mensen, die ondanks het mindere weer toch de weg naar de forten vonden, bevestigen de interesse in het aanbod van de forten in de groene gordel rond Antwerpen. Het is belangrijk te tonen dat de fortlocaties het hele jaar door ruimte maken voor zowel historische als hedendaagse activiteiten. Daarmee groeien zij stilaan uit tot betekenisvolle sociale en culturele centra in hun gemeenten. In dat opzet zijn we zeker geslaagd/mogen we van een succesformule spreken. Inhoudelijk blijft het enorm belangrijk om stil te staan bij de gebeurtenissen van WO I. Om van daaruit met een open blik aan de toekomst te werken. De voorgestelde fietsroutes van vandaag, kan je nog het hele jaar afleggen. Zij zullen zeker nog extra bezoekers naar de forten brengen. Met inzet van gebruiksvriendelijke erfgoedapps op maat van de forten zetten we nog meer in op de jeugd.”

Ingetogen start Fortengordel
De 10e Fortengordel opende in het authentieke fort van Walem. Recent werd deze locatie vanuit het project ‘Onze vergeten helden’ door het War Heritage Institute erkend als een belangrijke herinneringsplek. Waar het oorlogsmonument en de houten kruisjes herinneren aan de soldaten die hier echt hun eeuwige graf vonden, werd het officiële gedenkplaatje ‘Belgische oorlogsgraven’ onthuld. Het fort van Walem is daarmee het eerste en voorlopig enige fort dat deze erkenning ontvangt.

Luk Lemmens: “We willen dit herdenkingsjaar met de Fortengordel ook aangrijpen om de helden te herdenken die tijdens de Eerste Wereldoorlog hun leven in de forten gegeven hebben. Daarbij mogen we dus ook niet de gevallen soldaten vergeten wiens graf op geen enkel kerkhof terug te vinden is. In het geval van fort Walem is het fort de laatste rustplaats van deze gesneuvelde mannen.”

Verrassende toppers
De nieuwe deelnemers zoals de forten van Ertbrand en Haasdonk, het Loopgravenpad in Kapellen en de schansen van Schilde en Kruibeke (Landmolen) behaalden elk mooie bezoekersaantallen. De koploper was hier zeker fort Ertbrand in Kapellen dat voor het eerst opende voor het publiek. Het werd als het ware overrompeld met goed 1.700 bezoekers.
Het Fort van Haasdonk en de schans van Landmolen doen samen niet onder met ca. 1.500 bezoekers. Vaste waarde Fort 2 Wommelgem doet er een schepje bovenop met 1.400 bezoekers.

Luk Lemmens: “Het mooie bezoekersresultaat overtuigt mij ervan dat de forten ook na 2018 een belangrijke rol in onze leefruimte zullen spelen. Ik dank alle forthouders en de vele gemotiveerde fortmedewerkers voor hun inzet en hun gastvrije ontvangst van het publiek”.

Vergeten linies deel 3
De reeks Vergeten Linies (1 en 2) werd uitgebreid met een derde boekdeel. Gedeputeerde Luk Lemmens kon de eerste exemplaren daarvan overhandigen aan vertegenwoordigers van het World Heritage Institute en het schepencollege Mechelen: “Ik ben dan ook trots dat we in dit symbolische 2018 dit buitengewoon interessante naslagwerk kunnen presenteren, dat tevens het kroonstuk is op de reeks ‘Vergeten linies’. Hoe boek biedt niet alleen een verrassend nieuwe kijk op de monumentale forten en schansen, maar ook op de nog onbekende resten van bunkers en loopgraven.”
Het nieuwe boekdeel geeft een overzicht van het militaire erfgoed binnen de Antwerpse fortengordels, zichtbaar op luchtfoto’s en via lidar-techniek. Een must have voor de geïnteresseerde fortenliefhebber. Het boek is te koop via de boekhandel of via de provinciale dienst Erfgoed.