‘Multimovepad De Zwarte Specht’ in Herselt laat kinderen ravotten in het groen

Op 29 april 2023

Zaterdag ontdekten zo’n 50 kinderen het gloednieuwe multimovepad in Herselt. Het beweegpad zorgt door natuurlijke hindernissen en houten constructies voor een ideale mix van bewegen, ravotten en natuurbeleving. Het bewegwijzerde beweegpad kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen de provincie Antwerpen, de gemeente Herselt, het Agentschap voor Natuur en Bos en Sport Vlaanderen. Het is het allereerste multimovepad in de Kempen!

Onder het motto ‘bewegen is gezond … en al zeker in de natuur’ speelde een flinke delegatie jongeren vandaag het eerste multimovepad in de Kempen in. Multimovepad De Zwarte Specht is een beweegpad met natuurlijke hindernissen en houten constructies op kindermaat. Kinderen kunnen zo op een leuke en ontspannende manier bewegen en 12 bewegingsvaardigheden, zoals klimmen, springen, trekken, duwen en roteren, inoefenen in een uitdagende omgeving.

“Met deze Multimove willen we de basismotoriek bij jonge kinderen op een pedagogisch verantwoorde en wetenschappelijk onderbouwde manier stimuleren”, aldus Joost De Ville, consulent Vrije Tijd bij Sport Vlaanderen.

Het multimovepad van 2,7 km lang start en komt aan op het voetbalterrein in Blauberg (Herselt). Onderweg staan een 10-tal speeltoestellen. Het pad slingert over onverharde wegen, die toegankelijk zijn voor rolwagens en kinderbuggy’s. Het eerste en laatste deel gaan over een stukje van de GR5-wandelroute. Het tussenstuk loopt door het bosgebied en speelbos van Provinciaal Groendomein Hertberg.

Mireille Colson, gedeputeerde bevoegd voor Recreatie- en Groendomeinen: “De multimove maakt het makkelijker om kinderen van achter hun scherm te halen en te laten bewegen. In Hertberg zien we al enkele jaren hoeveel succes het ‘Stoerparcours’ heeft en deze nieuwe multimove is daarvan een zeer geslaagde uitbreiding. Bovendien ben ik enorm fier dat de eerste multimove van de Kempen in een provinciaal groendomein en bovendien in mijn eigen gemeente staat!”

“Het multimovepad is de start van het megabuitenspeelplan op de site Blauberg, een plan waarbij in elk deeldorp geïnvesteerd wordt in bewegen, spelen en sporten. De site in Blauberg zal in 2024 volledig gerealiseerd zijn.”, zegt Mark Van den Wouwer, schepen van sport van gemeente Herselt

Frank Saey, Regiobeheerder Agentschap voor Natuur en Bos: “Het Agentschap voor Natuur en Bos is trots een extra dimensie te geven aan de belevingsmogelijkheden in domein Hertberg en de gemeente Herselt. We hopen gezinnen uit de omgeving op een speelse manier te laten genieten en op ontdekking te gaan in het gebied.”