N-VA burgemeesters Wijnegem, Deurne, Schoten, Wommelgem, Ekeren en Merksem scharen zich achter provinciaal project Groen Kruis

Op 22 juni 2018

Op 24 mei werd vanuit de provincie Antwerpen het startschot gegeven voor het strategisch project ‘Groen Kruis’. “De provincie wil hiermee de open ruimte en groengebieden ten oosten van Antwerpen verbinden om zo één groot groengebied te ontwikkelen. Dit project sluit naadloos aan bij de intentie van de nieuwe Nota Ruimte om de open ruimte in de provincie te vrijwaren”, legt eerste gedeputeerde Luk Lemmens uit,  bevoegd voor Ruimtelijke Planning. “Het is van groot belang dat de lokale besturen in de oostrand van Antwerpen dit project mee onderschrijven en meewerken aan het behoud en creëren van groenzones. We kunnen dit realiseren met steun van de Vlaamse Overheid.”

Ivo Wynants, Frank Gys, Maarten De Veuster en Tjerk Sekeris, de burgemeesters van Wijnegem, Wommelgem, Schoten en Deurne zijn verheugd met dit initiatief van de provincie Antwerpen om de open ruimte en groengebieden op het grondgebied van hun gemeenten te verbinden.

Dit hele project strekt zich uit over een groot gebied ten oosten van de stad Antwerpen. Hier bevinden zich heel wat groenzones en beboste gebieden die nu van elkaar gescheiden liggen”, weet burgemeester De Veuster uit Schoten. “Het gebied omvat onder meer de Oude Landen, het Fort van Merksem, Peerdsbos van Brasschaat, Vorderstein, Calesberg, Park Van Schoten, Stadspark de Bremweide, Landschap Ertbrugge, de Fortvlakte, Park Groot Schijn, Rivierenhof, Fort van Borsbeek, de valleien van de Grote Schijn, Laarse Beek en de Koude beek. Het geheel zal een veerkrachtige, biodiverse en groene infrastructuur vormen.”

Frank Gys, Koen Palinckx en Luc Bungeneers, de burgemeesters van Wommelgem, Ekeren en Merksem,  zijn rechtstreeks partner in het strategisch project. “We trachten hiermee een tegengewicht te bieden tegen de versnippering van open ruimte en groenzones. Dat is voor onze inwoners zeker een meerwaarde want de oostrand van Antwerpen is een regio met een hoge verstedelijkingsgraad.”

Jan De Haes, gedeputeerde bevoegd voor het Rivierenhof vertelt: “Het Rivierenhof is reeds een zeer populaire recreatieplek voor de inwoners van de oostelijke randgemeenten. Via dit project zal het Rivierenhof meegenomen worden in dit groenproject dat over de gemeentegrenzen heen loopt. Zo kan men vanuit verschillende trage wegen en veilige fietsverbindingen een uitstapje maken naar ons prachtige provinciaal domein”.

Het is de ambitie om al deze stukjes groen aan elkaar te linken zodat we een grote groene long creëren. We zetten hiermee in op belangrijke klimaatdoelstellingen zoals de zorg voor de waterhuishouding, de luchtkwaliteit en CO²-doelstellingen. We zijn dan ook zeer verheugd dat de provincie dit project wilt trekken”, vult districtsburgemeester Tjerk Sekeris uit Deurne aan. “De verstedelijking van de provincie zet zich in een hoog tempo voort. Het is dan ook belangrijk dat we met dit project de leefbaarheid en woonkwaliteit van de oostelijke regio van Antwerpen verhogen.”

Ook burgemeester Ivo Wynants kan zich volledig achter dit project scharen: “In totaal zal er 2700 hectare aan versnipperde natuurgebieden via het Groen Kruis samengevoegd worden tot één groene en toegankelijke ruimte. Dit is een grote opportuniteit om nog meer werk te maken van de heropwaardering van het trage wegennetwerk en dit over gemeentegrenzen heen. Het samenvoegen en beschermen van deze groengebieden zal hier een enorme boost aan geven.”

Contactgegevens:

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester Deurne, 0473 50 47 65, tjerk.sekeris [at] n-va.be

Maarten De Veuster, burgemeester Schoten, 03 680 09 74, maarten.deveuster [at] n-va.be

Ivo Wynants, burgemeester Wijnegem, 0478 562 115, ivo.wynants [at] n-va.be

Frank Gys, burgemeester Wommelgem, 0476 933 586, frank.gys [at] n-va.be

Luc Bungeneers, districtsburgemeester Merksem, 0497 48 44 45, Luc.bungeneers [at] n-va.be

Koen Palinckx, districtsburgemeester Ekeren, 0475 49 92 28, koen.palinckx [at] n-va.be

Luk Lemmens, eerste Gedeputeerde Provincie Antwerpen, luk.lemmens [at] n-va.be

Jan De Haes, Gedeputeerde Provincie Antwerpen, Jan.dehaes [at] n-va.be

Perscontact:

Thomas Van Herbruggen, Provinciaal fractiemedewerker N-VA Antwerpen, 0474 797 469, thomas.vanherbruggen [at] n-va.be