N-VA wil provinciaal onderwijs claimen

Op 23 mei 2018

N-VA heeft haar lijsttrekkers bekendgemaakt voor de provincieraadsverkiezingen in oktober. ­Gedeputeerde Luk Lemmens trekt de lijst in het arrondissement Antwerpen, gedeputeerde Jan De Haes in Mechelen en fractievoorzitter in de provincieraad, Mireille Colsen, in Turnhout. “We willen als N-VA het provinciaal onderwijs claimen”, zegt Lemmens.

Behalve de gemeenteraadsverkiezingen worden in oktober ook de volksvertegenwoordigers voor de provincieraad verkozen. In de provincie Antwerpen zijn er drie kiesarrondissementen. Gedeputeerde Luk Lemmens zal de lijst trekken in kieskring Antwerpen, Jan De Haes in Mechelen en Mireille Colsen in Turnhout.

De drie lijsttrekkers werden gisteren voorgesteld in het bijzijn van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), die in Antwerpen de lijst zal duwen. “Als N-VA zien we de provincies als politiek niveau liever verdwijnen”, zegt Jambon. “Maar zolang ze bestaan, moeten de provincies ook goed worden bestuurd. En daar zetten we onze beste mensen voor in.”

Stempel drukken

De locatie voor de voorstelling van de lijsttrekkers is niet toevallig gekozen: de fietsostrade aan Berchem-Station. N-VAwil de ingeslagen weg voor een betere fietsmobiliteit verderzetten. “Maar we willen als N-VA ook de bevoegdheid onderwijsclaimen”, zegt Lemmens. “We willen onze stempel drukken. Het provinciaalonderwijs omvat vooral beroeps- en technisch onderwijs en daar hechten we veel belang aan. Onlangs was er de clash rond het hoofddoekenverbod (huidig sp.a-gedeputeerde voor Onderwijs Inga Verhaert wil dat afschaffen, red.). Wij pleiten voor absolute neutraliteit.”

We hebben in de provincie Antwerpen al aangetoond dat we het verschil kunnen maken”, gaat Lemmens verder. “We hebben bespaard, maar tegelijkertijd ook geïnvesteerd in onder andere de mobiliteitsdossiers. We hebben ingezet op de fietsostrades en dat netwerk willen we blijven uitbreiden.”

Onzekere toekomst

Net zoals bij de verkiezingen in 2012, staan de provincies ook nu een onzekere toekomst te wachten. “Maar dat betekent niet dat we de provincie aan haar lot overlaten”, zegt Lemmens. “Dat hebben we ook niet gedaan toen in 2014 werd beslist om de persoonsgebonden materie weg te halen bij de provincies: zonder onze investeringen zou er bijvoorbeeld geen nieuw diamantmuseum mogelijk zijn geweest.”

Jan De Haes, huidig gedeputeerde voor onder meer Toerisme en Recreatie- en Groendomeinen is dan weer trots op de verwezenlijkingen in die domeinen. “De provincie Antwerpen draagt zorg voor 1.700 hectare bos, park en heide, waarbij we met respect voor de natuur inzetten op een betekenisvolle recreatie”, zegt De Haes. “Dat doen we ook samen met de privésector, die bijvoorbeeld met Tomorrowland in De Schorre ook veel investeren.”

Als N-VA strijden we niet alleen voor een veiliger Vlaanderen maar ook voor een mooi en leefbaar Vlaanderen met voldoende plaats voor water, natuur, wonen en ontspanning”, besluit Colson.

BRON: GVA - 23/05 - JS