Nazaten Juliet D'Ursel schrijven boodschap op kasteelmuren

Op 21 november 2016

Gedeputeerde Luk Lemmens wees bij de aftrap van het project op het belang van de collectie katoenen wandbespanningen in het kasteel, die dateren uit de 17de tot de 20ste eeuw. “In geen enkel ander kasteel is zo een grote collectie bewaard gebleven”, zei hij. Katoenen stoffen werden dikwijls gebruikt als wandbespanning, zeker in een zomerresidentie, maar het is uitzonderlijk dat ze in bijna elke kamer hangen.

Bijna vier eeuwen was het kasteel van Hingene de favoriete zomerresidentie van de adellijke familie d'Ursel. Elk jaar trok de hertog er met zijn familie en bedienden naartoe. In de zomer van 1877 waren ook zijn dochters, gravinnen Sophie (26) en Juliette (24), in het kasteel.

Werk dateren

De twee zussen maakten een collage om boven een deur te plaatsen, een prent van een boeddhistische godin die wordt vereerd door twee kinderen. Achter de collage verborgen de zussen een brief, waarin ze wat meer vertelden over zichzelf en over hun opzet. Op dat moment waren ook enkele leden van de familie Huygelen uit Puurs aan het werk in het kasteel, bekende tapissiers die op verscheidene muren schreven dat ze er aan het werk waren.

“Dat gebeurde vaak”, zegt directeur Koen De Vlieger. “Behangers schreven hun naam of dateerden de pleisterlaag achter hun werk. Soms schreven ze er nummers en praktische aanwijzingen. Hier en daar vinden we een kort versje of een ontwerptekening voor decoratie.”

Stukje muur kopen

Dit bracht De Vieger op het idee om mensen de kans te geven een boodschap achter te laten op de muren, net voor de wandbespanningen opnieuw worden geplaatst. Iedereen kan een stukje muur kopen en alle teksten worden fraai op de muur geschreven door kalligraaf Brody Neuenschwander.

Op 10, 11 en 12 maart 2017, net voor de katoenen bespanningen weer worden geplaatst, kan iedereen de teksten op de muur bekijken. “Eigenlijk zijn het teksten voor de toekomst”, zegt De Vlieger. “We willen ze voor het eerst onthullen in 2027 en dan opnieuw in 2042, 2067 en 2117, telkens het tweede weekend van maart. Wie op dat moment de oorspronkelijke uitnodigingskaart meebrengt, wordt als een prins of prinses ontvangen.”

Recept

De eerste boodschappen werden aangeleverd door mensen die geholpen hebben bij de restauratie van het kasteel en enkele afstammelingen van Sophie en Juliette d'Ursel. De zussen Edwige en Nadèje de La Tour du Pin uit Parijs bijvoorbeeld, die ook naar Hingene kwamen voor de aftrap van het project. “Wij zijn achterachterkleinkinderen van Juliet d'Ursel”, zegt Edwige. “Ik koos voor het recept van Malakoff dat ik vond in het handgeschreven receptenboek van onze grootmoeder. Nadèje en mijn nichtje schreven een boodschap voor onze grootmoeder, de kleindochter van Juliette d'Ursel.”

Godelieve Huygelen uit Laken, haar zus Alberte uit Grimbergen en broer Jozef uit Zandhoven, kwamen zaterdag ook een kijkje nemen. Zij zijn achterkleinkinderen van Jozef Huygelen, een van de tapissiers die zijn naam achterliet op de muren van het kasteel. “We hebben hem nooit gekend, maar we wisten wel dat de familie hier gewerkt heeft en ook dat ze hun naam hadden geschreven”, zegt Godelieve. “Natuurlijk zijn wij trots dat onze voorouders dat hier deden.”