Nieuw dienstgebouw voor De Averegten!

Op 7 augustus 2017, over deze onderwerpen: Patrimonium, Provinciale domeinen, Sport, Toerisme
Averegten

Vandaag is het nieuwe dienstgebouw voor Provinciaal Groendomein De Averegten in Heist-op-den-Berg feestelijk geopend door gedeputeerde Bruno Peeters en burgemeester Luc Vleugels. Het nieuwe dienstgebouw is een toegangspoort voor de bezoekers en vormt een nieuw onderkomen voor de educatieve werking en de administratie van het domein.

Provinciaal Groendomein De Averegten is een belangrijke aantrekkingspool in Heist-op-den-Berg en omgeving. Tot nog toe ontbrak het aan degelijke accommodatie om de personeelsleden en gidsen te huisvesten. Tegelijk was er nood aan een onthaalgebouw voor de bezoekers. Het nieuwe centrum biedt een tentoonstellingsruimte voor expo’s rond flora, fauna en kunst, ruimte voor het educatieve aanbod voor jong en oud en een toeristisch infopunt voor de ruime omgeving.

“Het nieuwe gebouw is 421 m² groot en de kostprijs komt op zo’n 1.500.000 euro. Er werken 13 vaste personeelsleden, tijdens de lente- en herfstwandelingen voor scholen komt daar nog een pak vrijwillige gidsen bij. Ieder jaar passeren er rond de 5.000 leerlingen uit kleuter- en lager onderwijs voor de educatieve wandelingen, die dus voortaan vanuit het dienstgebouw zullen vertrekken.”, licht Gedeputeerde voor recreatie- en groendomeinen Bruno Peeters toe.

De provincieraad van Antwerpen keurde recent ook een PRUP goed, waarin De Averegten wordt bestendigd als groene long voor Heist-op-den-Berg en de omgeving. Meer nog, het domein kan verder uitbreiden en het aanbod voor de vele duizenden bezoekers verbeteren.

Samenwerken voor nieuwe projecten

Gedeputeerde voor recreatie- en groendomeinen Bruno Peeters: “Dat De Averegten niet vanop een eilandje opereert mag duidelijk zijn door de talrijke samenwerkingsverbanden die zijn ontstaan. Zo is er al jaren een educatief project waarin jongeren een namiddag doorbrengen met bewoners van Woonzorghuis ‘Ten Kerselaere’. Een project dat we koesteren, omdat we moeten investeren in onze jeugd, maar ook in onze ouderen. Ook met de sport, jeugd en toeristische dienst van de gemeente Heist-op-den-Berg wordt veelvuldig samengewerkt, waardoor er telkens nieuwe doelgroepen worden benaderd en het groendomein zijn troeven ten volle kan uitspelen.”