Nieuw graffitikunstwerk Animalinas eert aalscholvers in Broek De Naeyer

Op 21 september 2023

De afgelopen dagen startte kunstenaar Dzia op vogelkijkhut Visarend in Provinciaal Groendomein Broek De Naeyer aan een nieuw graffitiwerk van de aalscholver. Het werk vormt een uitbreiding van de bestaande Animalinas-wandelroute van Natuurpark Rivierenland, die de mooiste natuursnippers van het toekomstige park aan elkaar knoopt.

Na de vier werken van Dzia in Provinciaal Groendomein Vrijbroekpark is de graffitiartiest nu met een werk gestart in Broek De Naeyer. Gedeputeerde Mireille Colson, bevoegd voor de provinciale groen- en recreatiedomeinen, licht toe: “Niet toevallig staat de beschermde vogel, de aalscholver, model voor het nieuwe graffitiwerk. Provinciaal Groendomein Broek De Naeyer in Willebroek kent al enkele jaren een grote aalscholverkolonie. Je kan deze fascinerende vogels meestal waarnemen vanuit de vogelkijkhut. Heb je geluk, dan kan je ze als echte torpedo’s onder het water zien schieten. Hopelijk vat Dzia deze prachtige vogel met zijn felblauwe ogen goed in zijn kunstwerk en kunnen we de vogel binnenkort opnieuw massaal in het echt bewonderen.”

“Op een bepaald moment waren er zelfs meer dan tachtig nesten”, zegt domeinwachter Bart Cauwenbergh. “Maar het aantal nesten is serieus geslonken en dat heeft de aalscholver in beperkte mate aan zichzelf te danken. Door de grote concentratie aan stikstof en fosfor in hun uitwerpselen die ze deponeren buiten hun nesten sterven de bomen eronder af en stort alles na een tijd in. Het wordt dan terug zoeken naar een nieuwe locatie voor hun kolonie met bomen waar ze nieuwe nesten kunnen maken.”

De fascinatie voor de aalscholver leeft ook bij domeinwachter Marjolein Vervoort. “De aalscholver lijkt een zwarte vogel, maar eigenlijk is zijn verenkleed grotendeels diep bronsgroen. Hij heeft niet zo’n goede waterafstotende vetlaag als de meeste andere watervogels. Daarom moet de aalscholver na elke visvangst even opdrogen in de zon. Maar in dit nadeel schuilt tegelijk ook zijn kracht, want zo kan een aalscholver langer onder water blijven, zonder dat de opwaartse druk van een waterafstotend verenkleed hem naar boven stuwt.”

“Met hun haaksnavel, hun natte veren open gespreid om te laten drogen in de wind en hun diepblauwe ogen lijken ze wel op prehistorische vogels, treedt domeinwachter Bart bij.“