Nieuwe fietstocht langs Antwerpse architectuur

Op 12 april 2018

Vijfentwintig opmerkelijke gebouwen langs een route van dertig kilometer. Zo ziet de vernieuwde architectuurroute van de stad en de provincie eruit. De route moet mensen al fietsend de architectuur van Antwerpen leren kennen.

De eerste architectuurroute dateert al van de helft van de jaren negentig van de vorige eeuw. Tijd dus om er met de bezem door te gaan, vonden ze bij de stad en de provincie Antwerpen. Dat zijn de twee overheden die woensdagmiddag de nieuwe kaart en de bijbehorende digitale hulpmiddelen voorstelden.

De architectuurroute is een eigentijds traject geworden. Er zijn een aantal nieuwe landmarks aan toegevoegd, zoals het Havenhuis en het MAS. De kans is groot dat we de route over een aantal jaren opnieuw moeten aanpassen. Want met het tempo dat er in Antwerpen wordt gebouwd, zal de stad er over een tijdje opnieuw anders uitzien”, zegt de schepen voor Toerisme, Koen Kennis (N-VA).

Ook het justitiepaleis aan de Bolivarplaats is een nieuwkomer op de architectuurroute. Het Fort van Edegem, het Sint-Augustinusziekenhuis en woningen van architect Leon Stynen in de Wilrijkse wijk Elsdonk zijn geschrapt.

De reden waarom die locaties geschrapt zijn, heeft te maken met de ligging. We willen de mensen die de route fietsen zoveel mogelijk een veilig en aangenaam parcours aanbieden.”

Koen Kennis voegt er nog aan toe dat er op het parcours ook rekening is gehouden met andere dan culturele behoeften. “Er zijn verschillende plekken waar de fietsers even kunnen stoppen om iets te eten en te drinken. Het Noorderpershuis op het Eilandje, waar brouwerij Seef gevestigd is, is er daar een van. Fietsrecreatie is een bloeiende sector in de provincie Antwerpen. Uit een onderzoek blijkt dat fietsrecreatie jaarlijks goed is voor 86,5 miljoen euro. Dat is het bedrag dat recreatieve fietsers besteden tijdens hun tochten”, zegt de gedeputeerde voor Toerisme, Luk Lemmens(N-VA).

502 banen

Fietsrecreatie is bovendien goed voor 502 banen in de provincie en 85% van het geld dat wordt uitgegeven door recreanten, gaat rechtstreeks naar de horeca en middenstand. “Dat is ook economisch goed nieuws. We hebben de jongste jaren dan ook flink geïnvesteerd in nieuwe en betere fietspaden. Onder meer onze fietsostrades voor woon-werkverkeer zijn een succes. Maar ook voor het recreatief fietsen is de infrastructuur fel verbeterd. En dat zorgt ervoor dat steeds meer mensen op de fiets stappen”, gaat Luk Lemmens verder.

De gedeputeerde rekent uit dat recreatieve fietsers gemiddeld een afstand van vijfenveertig kilometer afleggen. “De nieuwe route is dertig kilometer lang en valt dus zeker binnen de mogelijkheden van deze mensen. Bovendien is er ook een verkorte route van om en bij de zeventien kilometer voor mensen die een kortere afstand willen.”

De architectuurroute begint en eindigt aan de Grote Markt, maar fietsers kunnen onderweg inpikken. Op het plan, dat gratis verkrijgbaar is, staat ook vermeld waar bezoekers fietsen kunnen huren en waar elektrische fietsen kunnen opgeladen worden.

Er is ook een digitale versie van de route beschikbaar, via een QR-code die op het plan staat afgedrukt.

Bron: GVA - 12/04/2018 - PVDP