Nieuwe sifon onder kanaal verbetert doorstroming van Hanswijkbeek

Op 5 augustus 2022

De werken en de wegomleiding zullen 6 maanden duren.

Op de grens tussen Mechelen en Zemst, waar de Hanswijkbeek het kanaal Leuven-Dijle kruist, starten de provincie Antwerpen en De Vlaamse Waterweg met de aanleg van een nieuwe sifon onder het kanaal. Vanaf 8 augustus wordt daarom, ten westen van het kanaal de Geerdegemvaart-Vaartdijk afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers zullen wel nog steeds doorgang hebben langsheen de werfzone.

De provincie Antwerpen (beheerder van de Hanswijkloop) en de Vlaamse Waterweg (beheerder van het kanaal) gaan de oude sifon vervangen waardoor de Hanswijkbeek onder het kanaal Leuven-Dijle loopt.

Ook de bouw van een vuilrooster stroomopwaarts staat op de planning.

De huidige sifon is zeer oud en dringend aan vervanging toe. Dankzij de nieuwe sifon gaat de Hanswijkbeek vlotter onder het kanaal doorstromen. Dit is nodig om de wateroverlast in de omgeving opwaarts de Hanswijkbeek te verminderen.

Een sifon onder een kanaal plaatsen is behoorlijk complex. Dit technisch hoogstandje gebeurt door middel van een doorpersing. Betonnen buiselementen worden via een diepe persput aan de ene oever van het kanaal naar een even diepe ontvangstput aan de andere oever geperst.

Gedeputeerde Jan De Haes onderstreept het belang van een robuuste waterinfrastructuur : “Als waterloopbeheerder controleren we geregeld onze infrastructuur zodat een vlotte doorstroming gegarandeerd blijft en er geen onveilige situaties ontstaan.”

Meer info over dit project?