Noodkap Amerikaanse eiken in Vrijbroekpark

Op 6 juli 2017, over deze onderwerpen: Provinciale domeinen
Vrijbroekpark

Na 70 jaar neemt het Provinciaal Groendomein Vrijbroekpark noodgedwongen afscheid van haar 51 Amerikaanse eiken tussen het speel- en het hockeyveld. Door de  aanhoudende droogte van de laatste weken is de veerkracht van het hout verslechterd en is het gevaar voor vallende takken te groot geworden.  Om de veiligheid van wandelaars en spelende kinderen op het hockeyveld en het speelveld te garanderen, zullen de eiken gekapt worden. Deze beslissing werd genomen in nauw overleg met ANB, het Agentschap voor Natuur en Bos, dat ook de vergunning afleverde. De kap start op 17 juli en wordt uitgevoerd door een stamhoutexploitant.

De Amerikaanse eiken zijn 70 jaren oud, maar staan in het Vrijbroekpark eigenlijk niet op hun plaats. Amerikaanse eik voelt zich niet thuis in een moerassige bodem zoals die van het Vrijbroekpark. Hierdoor zijn de eiken zwak en krijgen houtzwammen gemakkelijker toegang. De eiken zijn aangetast door houtzwammen zoals tonderzwam en lakzwam. Deze zwammen veroorzaken witrot dat ervoor zorgt dat hard hout wordt omgezet in zacht hout. Deze omzetting gebeurt eerst bij de onderste delen van de boom. Het gewicht van het bovenste hard hout wordt te zwaar voor het onderste, zachtere hout. Hierdoor krijg je instabiele bomen met risico op stam- en takbreuken.

Het hout van de Amerikaanse eiken wordt verkocht in samenwerking met ANB, via een openbare verkoop voor houthandelaars. In het najaar wordt de dreef opnieuw aangeplant met nieuwe bomen die geschikt zijn voor deze standplaats. Een groep van bomenexperten uit het park zal zich hier over buigen en nieuwe bomen uitkiezen. Met nieuwe, inheemse bomen zullen de bezoekers van het Vrijbroekpark nog generaties van een mooie, groene dreef kunnen genieten.