Ontwikkeling uniek natuur- en wandel- belevingspunt op hotelruïne in Vrijbroekpark

Op 19 januari 2023

Centraal in het provinciaal groendomein Vrijbroekpark ligt een ontoegankelijke zone, met een betonnen skelet dat in de jaren ’70 een megalomaan hotelcomplex zou worden. Alleen het gelijkvloers en de eerste verdieping werden gebouwd en 50 jaar lang kon de natuur er zonder verstoring evolueren. Dat maakte de site een verlaten maar aanlokkelijke trekpleister voor schimmige activiteiten. Na het indienen van een dossier bij Toerisme Vlaanderen ontvangt het Vrijbroekpark nu relancesubsidies om op deze site een uniek natuur- en wandelbelevingspunt te ontwikkelen.

Het doel van het project is de zogenaamde ‘hotelruïne’ een herbestemming geven en integreren in het park. Het gelijkvloers wordt een groot ‘dierenhotel’, een plek waar vleermuizen, bevers en andere dieren onverstoord in hun natuurlijke habitat kunnen blijven wonen.

“Wandelaars zullen vanuit het park via een verhoogd en toegankelijk wandelpad van 100 meter lang en 3 meter breed door de bomen de eerste verdieping van de hotelruïne kunnen betreden. Voor kinderen voorzien we een aantal avontuurlijke aftakkingen op dit wandelpad. Er wordt een belevingsprogramma uitgewerkt in functie van de aanwezige fauna en flora én street art. Hiervoor starten we een participatief traject met jongeren op in samenwerking met RADAR Mechelen”, glundert Mireille Colson, gedeputeerde voor recreatie – en groendomeinen.

Jan De Haes, gedeputeerde voor logistiek, die het initiatief nam om de site om te toveren tot een belevingsvol pareltje, is erg tevreden: “Na een jarenlang traject om volledig eigenaar te kunnen worden van deze site zullen we ze nu aanlokkelijk, veilig en belevingsvol maken. Vandaag keurde de provincieraad het bestek goed om de opdracht uit te besteden.”

Op basis van een haalbaarheidsstudie, opgemaakt door het studiebureau cvba Omgeving te Berchem, wordt de opdracht in de markt gezet voor het ontwerpen en realiseren van een uniek natuur- en wandelbelevingspunt op de hotelruïne in het provinciaal groendomein Vrijbroekpark te Mechelen. Deze opdracht behelst het volledig ontwerpen van het architecturaal en natuurbelevingsprogramma, evenals het op het terrein realiseren van het gemaakte ontwerp.