Op citytrip met de fiets

Op 4 juni 2021

De mooiste fietsverbinding tussen Antwerpen en Mechelen? De Kunststedenroute. Na de Kempen- en de Schelderoute de derde icoonfietsroute die de provincie Antwerpen doorkruist.

De nieuwe toproutes bieden volop inspiratie voor een sportieve en verrassende fietsvakantie dicht bij huis. Met de realisatie van de icoonfietsroutes stimuleren de provinciale toeristische organisaties en Toerisme Vlaanderen het meerdaagse fietstoerisme én de relance van de toeristische sector. Om Vlaanderen op de kaart te zetten als internationale fietsvakantiebestemming lanceren de vijf provinciale toeristische organisaties en Toerisme Vlaanderen, in samenwerking met de vzw Grote Routepaden, acht icoonfietsroutes en een nieuwe Vlaanderenroute. Ze vervangen de dertig jaar oude LF-routes, volgen het populaire knooppuntennetwerk en verbinden het beste van Vlaanderen. Toerisme Vlaanderen financiert de bewegwijzering van de icoonfietsroutes, de provincies zorgen voor de plaatsing en het onderhoud. Het initiatief kadert in het project ‘Toeristisch-recreatief fietsen in Vlaanderen 2020-2025’, waarvoor de partners bijna anderhalf miljoen euro samenbrengen.

Dichtbijtoerisme en fietsen: momenteel een winnende combinatie.

De nieuwe Kunststedenroute betekent een sportief, duurzaam én verrassend alternatief voor een retourtje Barcelona. De ideale citytrip voor de vakantiezomer van 2021, meent gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes: “Onze kunststeden hebben alles: wereldberoemd erfgoed, straffe architectuur en musea, hippe hotspots en een fantastisch horeca- en logiesaanbod. Je maakt er dus het best een korte vakantie van. Net zo voor de Kempenroute en de Schelderoute. Met de nieuwe Vlaanderenroute ronden we in juni alle icoonfietsroutes af. Daarna zetten we verder in op de samenwerking met fietsvakantiemakers en service-leveranciers. We plannen ook een meertalige portaalwebsite en uniforme gidsen. We kijken ernaar uit om, na afloop van de coronapandemie, ook buitenlandse fietsvakantiegangers in onze steden en regio’s te verwelkomen. Zo maken we van de icoonfietsroutes een motor voor de relance van de toerismesector.”