Opening fietsbrug Berchem: kroonstuk van de F1

Op 2 mei 2018

Meer dan 5 000 fietsers hebben uitgekeken naar de dag van de opening van de fietsbrug over de Singel in Berchem. Vandaag opende de provincie Antwerpen samen met de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid het 600 meter lange traject dat het fietsparkeergebouw aan het station Antwerpen-Berchem met de Posthofbrug verbindt. Dankzij deze nieuwe fietsbrug steken de fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen het drukke kruispunt met de Singel veilig en vlot over.

De fietsbrug over de Singel maakt deel uit van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen-Brussel. Het is een cruciaal punt op deze route. Elke werkdag steken meer dan 5 000 fietsers het kruispunt van de Antwerpse Singel en de Posthofbrug over. “Met deze fietsbrug verhogen we de verkeersveiligheid, vervolledigen we de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen en realiseren we een zeer grote reistijdwinst voor de fietsers. Fietsers kruisen voortaan geen autoverkeer meer en moeten niet meer wachten aan de verkeerslichten”, aldus Luk Lemmens, provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit.

Dit is fietsinfrastrutuur die echt het verschil maakt. Dankzij deze investering van 3,3 miljoen euro wordt fietsen hier in één slag veel vlotter en veiliger. Dit indrukwekkende fietstraject is bovendien een soort permanente reclame voor de fiets. Zo willen we nog meer mensen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets”, vult Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts aan.

Fietsbrug

Het nieuwe traject sluit aan op het fietsparkeergebouw aan het station Antwerpen-Berchem met een brug van 45 meter lang over de Singel. Aan de overkant loopt het fietspad verder in de spoorwegberm om dan op een brug met zes stevige pilaren de stationsparking over te steken en tenslotte aan te sluiten op het hoogste punt van de Posthofbrug. “Het hele traject is 600 meter lang van aan het fietsparkeergebouw tot aan Roderveldlaan. Er was maar liefst 1 760 m³ beton en 285 ton staal nodig om dit te kunnen realiseren. De fietspaden op de fietsbrug zelf zijn 4 meter breed en sluiten aan op een 3,5 meter breed fietspad op de Posthofbrug. Alles werd in roodbruine asfalt aangelegd. Om de veiligheid van de fietsers te garanderen is op de viaduct antislip voorzien en werd in de balustrade verlichting aangebracht”, vult Luk Lemmens aan.

Met de fietsbrug werken we opnieuw een missing link weg op het fietsroutenetwerk. We optimaliseren bovendien de knooppunt functie van Berchem station,” verduidelijkt Antwerps schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Niet alleen raken fietsers vlot en veilig over de Singel, maar ze kunnen ook hun fiets makkelijk stallen, en eventueel op trein, tram of bus overstappen. We stimuleren hiermee het park & bike systeem waarbij pendelaars en bezoekers de first of last mile makkelijk met de fiets kunnen doen.”

Verloop werken

In juni 2016 startten de werken van de fietsbrug. Eén van de hoogtepunten was de plaatsing van de fietsbrug op 1 april 2017. De overige brugdelen werden in oktober vorig jaar geplaatst. Met een blik op de toekomst liepen er ondertussen drie andere werven, namelijk aan het seinhuis, de balustrade en de waterdichte laag van de Posthofbrug over de Ring. Deze laatste zorgde voor oponthoud. De waterdichte laag, die de Posthofbrug beschermt tegen water, was aan vervanging toe. Om de veiligheid te garanderen werd de laag hersteld. Pas nadien konden de asfaltwerken aan het fietspad en de verbinding van de fietsbrug met de Posthofbrug afgewerkt worden. Maar nu zijn we gerust voor de komende jaren.

Mooi voorbeeld van samenwerking

De kosten voor de bouwwerken bedroegen ongeveer 3,3 miljoen euro. Voor deze ontbrekende schakel deed de provincie Antwerpen, de stad Antwerpen, het agentschap Wegen en Verkeer en de NMBS nauw samen. NMBS deed het voorbereidende studiewerk in opdracht van de provincie Antwerpen. Ook investeerde de provincie 1,3 miljoen euro in de bouw van de fietsbrug. De Vlaamse overheid gaf dezelfde financiële steun aan het project (1,3 miljoen euro) en de stad Antwerpen droeg nog eens 650 000 euro bij om de bereikbaarheid van het station Antwerpen-Berchem te verbeteren. Het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) steunt het project met 900 000 euro subsidies omdat ze belangrijk is voor de regionale en economische ontwikkeling. “Per dag komt dit op een investering van 1,8 euro per rit per jaar, indien er dagelijks 5 000 fietsers over de brug rijden. Bekijken we dit over een periode van 10 jaar dan is dat amper 0,18 euro per rit”, geeft Luk Lemmens nog mee.