Overnachten in het atelier van hertogin Antonine

Op 31 januari 2018

Gedeputeerden Luk Lemmens (N-VA) en Jan De Haes (N-VA) klommen gisteren op de stelling rond het vroegere schildersatelier op het kasteeldomein d'Ursel in Hingene (Bornem). Ze plaatsen er een van de pieken op het dak van het gebouw dat in volle restauratie is en vanaf het najaar als vakantiehuis wordt uitgebaat.

“Ik weet nog hoe directeur Koen De Vlieger een paar jaar geleden bij mij kwam met het idee om dit gebouwtje om te bouwen tot een vakantiehuis”, zegt gedeputeerdeLemmens. “Koen komt altijd met goede ideeën en weet die ook te realiseren. Zo krijgt dit schildersatelier van hertogin ­Antonine de Mun een nieuw leven als stijlvolle vakantiewoning.”

Intussen is de ruwbouw klaar en heeft het Atelier opnieuw een dak. De pre-installatie van de technieken is klaar, de restauratiewerken aan de gevel zijn ver gevorderd en alles wordt in gereedheid gebracht voor de verdere afwerking en inrichting. “Als een ruwbouw voltooid is, wordt meestal de meiboom gestoken”, zegt Lemmens. “Hier vervangen we de meiboom door twee zogenaamde 'pirons'. Deze decoratieve pieken stonden bovenop beide trapgevels en zijn intussen ook gerestaureerd. Vandaag geven we die pieken weer hun plaats op de trapgevels.”

595.000 euro

“De provincie trok voor de restauratie van het gebouw 595.000 euro uit”, zegt Lemmens. “Daar was de inrichting dus niet in inbegrepen. Hier kwam Koen De Vlieger met het idee om bij brouwerij Den Triest in Kapelle-op-den-Bos twee speciale bieren te laten brouwen met ingrediënten uit het kasteeldomein, de blonde en de bruine Cuvée Antonine. Met de opbrengst van die bierverkoop kan de inrichting worden betaald.”

Recht van de eerste nacht

In elke cadeauverpakking van de Cuvée Antonine die vorig jaar werd verkocht, zat een nummer waarmee de koper kans maakte op de eerste overnachting in het vakantiehuis. “Met dit uitzonderlijk voorrecht: het jus primae noctis of het 'recht van de eerste nacht' verwijzen we naar het vermeende middeleeuwse recht van de dorpsheer om de maagdelijkheid te nemen van de dochters van zijn lijfeigenen, aan de vooravond van hun huwelijk”, zegt kasteeldirecteur Koen De ­Vlieger. “Historisch gezien is dat gelukkig een mythe die in latere eeuwen is verzonnen om de middeleeuwen extra duister te maken, maar ons 'recht van de eerste nacht' bestaat dus wel echt.”

De gedeputeerden trokken gisteren het winnende lot. Wie nummer 984 heeft, kan zich melden door een mail te sturen naar onderstaand e-mailadres. De winnaar mag met een gezelschap van acht personen gratis het allereerste weekend doorbrengen in het Atelier van Antonine, dat tegen de herfst gerestaureerd moet zijn.

Beleving

“Tijdens de eerste acht maanden van vorig jaar noteerden we in onze provincie drie miljoen overnachtingen, een nieuw record. Ik ben dan ook blij dat we van het voormalige

schildersatelier een vakantieverblijf maken”, zegt Jan De Haes, gedeputeerde van Toerisme en Groendomeinen. “Bovendien merken we in de markt dat het steeds belangrijker wordt dat je een beleving kunt aanbieden. Overnachten in het voormalige schildersatelier van een hertogin en dan nog in dit prachtige domein, is zeker een beleving.”

(Guy Delforge ■ Gazet Van Antwerpen 31/01/2018)