Primeur: Toerisme voor autisme

Op 19 juni 2018

Structuur en voorspelbaarheid: daar hebben kinderen en volwassenen met autismespectrumstoornis (ASS) nood aan tijdens een daguitstap of vakantie. De nieuwe stappenplannen op www.toerismevoorautisme.be garanderen een stressvrij én plezant bezoek aan 20 toeristische attracties in de provincie Antwerpen. Met dit initiatief - een primeur voor Vlaanderen - beoogt Toerisme Provincie Antwerpen een dubbel doel: de vakantieparticipatie van Vlamingen in de provincie verhogen en de toeristische partners sensibiliseren voor een autismevriendelijk onthaal.

Te veel zintuiglijke prikkels, onverwachte situaties en onduidelijke verwachtingen: bij kinderen en volwassenen met ASS veroorzaakt een daguitstap of vakantie vaak veel stress. Een goede voorbereiding en begeleiding ter plaatse zorgen voor de nodige houvast en rust. Op initiatief van Toerisme Provincie Antwerpen lieten 20 attracties zich screenen door een experte. Hun frontofficemedewerkers volgden bovendien een opleidingssessie rond autismevriendelijk onthaal.

Concreet stappenplan

Sien Depoortere, master in de klinische psychologie aan de UGent, bezocht de 20 attracties en analyseerde telkens de mogelijkheden en valkuilen voor bezoekers met autisme. De stappenplannen op www.toerismevoorautisme.be vertellen in detail wat je tijdens je bezoek kan verwachten en wat er van jou verwacht wordt. Dat gebeurt aan de hand van kleurenfoto’s, kaartjes, pictogrammen en korte beschrijvingen. Elk plan zoomt in op de heen-en terugreis, het onthaal, de activiteiten en de praktische info over o.a. sanitair, catering of souvenirs. De stappenplannen vormen een handige hulp voor, tijdens en na je trip. Niet alleen voor de bezoekers maar ook voor hun familie of begeleiders. Feedback van gebruikers zal de plannen in de toekomst verder helpen verfijnen.

Socialer én warmer toerisme

Toerisme Provincie Antwerpen organiseerde ook een opleidingssessie ‘Hoe omgaan met mensen met ASS?’ voor de onthaalmedewerkers van de deelnemende attracties. Nuttige achtergrondinfo, persoonlijke getuigenissen en een inleefmoment bereiden hen voor om bezoekers met autisme te ontvangen. “Dit project is geen evidente missie. Sociaal toerisme steunt vooral op een morele overtuiging. Het winstaspect is eerder beperkt”, geeft gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes aan. “Daarom ondersteunen we onze partners ook nog op andere manieren.”

Na de fietslussen ‘Iedereen Fietst’ en de autoroute Abdijenroute is ‘Toerisme voor autisme’ al het derde initiatief rond sociaal toerisme van Toerisme Provincie Antwerpen. Een bewust engagement, onderstreept gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes : “Sociaal toerisme betekent drempels wegwerken: fysiek, sociocultureel, financieel of - zoals in dit project - mentaal. Het doel van ‘Toerisme voor autisme’ is dubbel. Enerzijds willen we de vakantieparticipatie van Vlamingen in onze provincie verhogen. Daarnaast stimuleren we onze vakantiemakers om elke bezoeker een welkom-op-maat te bieden. Daarom hebben we bij Toerisme Vlaanderen al een nieuw dossier ingestuurd voor een gelijkaardige ASS-screening van onze logiesuitbatingen. We reserveerden alvast 30.000 euro om projecten rond sociaal toerisme te (co)financieren. Zo maken we ons toeristisch aanbod almaar socialer én warmer.”