Provincie Antwerpen bezig aan toeristisch topjaar

Op 5 oktober 2017, over deze onderwerpen: Economie, Toerisme
Bruno Peeters

2017 lijkt een topjaar voor het toerisme in de provincie Antwerpen te gaan worden. De logiescijfers van de eerste jaarhelft doen het beste vermoeden voor de toeristische sector. In zes maanden tijd telde de provincie 912.000 aankomsten en 1.900.000 overnachtingen, respectievelijk 6% en 3% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Vooral het binnenlandse zakentoerisme deed het erg goed, met een omzet van ruim 25 miljoen euro. Een marktsegment waar we sterk op inzetten met nog veel potentieel.”, aldus gedeputeerde Bruno Peeters.

De provincie Antwerpen telde in de eerste zes maanden van 2017 in totaal 912.000 aankomsten, goed voor 1.908.000 overnachtingen. De aankomsten groeiden daarmee met 6,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2016, de overnachtingen met 3,1%. Vooral januari, april en juni (Pinksteren viel dit jaar in juni) scoorden sterk in vergelijking met vorig jaar. Het resultaat is ook beter dan in 2015, het jaar vóór de tragische gebeurtenissen van 2016, toen de provincie 884.000 aankomsten en 1.847.000 overnachtingen noteerde. In het algemeen stegen de aankomsten in 2017 sterker dan de overnachtingen. De provincie Antwerpen verwelkomde meer gasten, die gemiddeld iets minder lang bleven.

Zakentoerisme boomt

Opvallende vaststelling: de binnenlandse MICE-markt (meeting, incentives, conferences en events) deed het in onze provincie bijzonder goed in de eerste jaarhelft, met een stijging van 10% in aankomsten en 17% in overnachtingen, dubbel zoveel als het Vlaamse gemiddelde. Bovendien verbleven de zakentoeristen wel langer in onze provincie. Gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters: “De doorgedreven inspanningen van MeetingKempen en onze MICE-bureaus in Antwerpen en Mechelen werpen hun vruchten af. Een binnenlandse zakentoerist spendeert gemiddeld zo’n 173 euro per nacht, aanzienlijk meer dan een recreatieve toerist. De 146.000 overnachtingen van binnenlandse zakentoeristen in de eerste helft van 2017 zijn goed voor ruim 25 miljoen euro aan bestedingen. Het economische belang van het zakentoerisme groeit, zoveel is duidelijk. Het komt er op aan naast onze gastvrijheid ook goede voorzieningen en kwalitatieve vergaderplekken aan te kunnen bieden.”