Provincie Antwerpen geeft kernversterking Heist-op-den-Berg mee vorm

Op 22 juni 2017, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
Lemmens

Nieuwe locaties voor woningen, bedrijven, kleinhandel en groen in Heist-op-den-Berg. Dat keurde de Antwerpse provincieraad in 6 Provinciale Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (PRUP’s) goed. Door die functies in de stadskern te concentreren, wil de provincie Antwerpen de open ruimte buiten de kern beter beschermen.

Functies zoals wonen, winkelen en werken wil de provincie Antwerpen in kleinere steden zoveel mogelijk concentreren. Dit om de open ruimte buiten de kernen te vrijwaren. “In Heist-op-den-Berg bakenden we eerst af welke delen tot het kleinstedelijke gebied horen en welke niet. Binnen dat kleinstedelijke gebied zochten we naar ruimte voor nieuwe woningen, kleinhandel, bedrijven en stedelijk groen.”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening uit. “De afbakening resulteert in 6 Provinciale Ruimtelijke Uitvoeringsplannen of PRUP’s. Het eerste PRUP bepaalt de afbakeningslijn. De 5 andere PRUP’s bevatten nieuwe stedenbouwkundige voorschriften die aangeven waarvoor je wel of geen vergunning kunt krijgen.”

Ruimte voor wonen in het Spek en de Kerselaarlaan

Tot 200 woningen in een aangename woonomgeving met veel open groene ruimte ter hoogte van de Spekstraat, de Onze-Lieve-Vrouwstraat, de Oude Liersebaan en het Meyskensbos. Dat bepaalt het PRUP Het Spek in het westen van het kleinstedelijk gebied.

Tot 128 woningen in een aangename woonomgeving met aandacht voor toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en een verbinding naar de groene ruimte van de Averegten. Dat bepaalt het PRUP Kerselaarlaan in het noorden voor het gebied tussen de Averegtenlaan, de Kerselaarlaan, de Streepweg en de Lange Rechtestraat.

Beide PRUP’s hebben aandacht voor mobiliteit. Ze voorzien ruimte voor fietsers en voetgangers en beperken extra verkeershinder in de buurt.

Kleinhandel langs de Liersesteenweg (N10)

Met het PRUP Kleinhandelsconcentratie N10 duidt de provincie Antwerpen 2 gebieden aan voor grootschalige detailhandel. Het gaat om de zone aan het Fabiolakruispunt en aan de Lostraat. Grootschalige detailhandel gaat om grote winkels (>1000 m²) die goederen verkopen die te groot zijn om ze zelf te dragen. In deze winkels, bijvoorbeeld interieurwinkels en autoverdelers, komen consumenten slechts sporadisch wat het bijkomende verkeer op de N10 beperkt.

Nieuw bedrijventerrein en tuinen voor Langveld

In het zuidoosten, in de zone tussen het Industriepark B, de Langveldstraat en de Bergebeek, maakt het PRUP Langveld een bedrijventerrein mogelijk. Het verplicht een ruime groene buffer rondom het terrein en waterbuffering voor de Bergebeek. Tegelijkertijd verzekert het PRUP de toekomst van de tuinen van de woningen aan de Langveldstraat. Die liggen nu in agrarisch gebied maar worden dus tuinzone.

Meer mogelijkheden voor de Averegten

Het PRUP Averegten breidt de natuurlijke en recreatieve mogelijkheden van het provinciaal domein de Averegten uit. Ten oosten van Langendijk grazen momenteel de schapen van de bioboerderij. Het PRUP wijzigt daar de bestemming zodat die percelen samen met het bestaande bos in het westen en de graslanden meer centraal in het plangebied, 1 groot groendomein worden. Het maakt ook 3 onthaalpoorten met parking bij de Averegten mogelijk en verzekert het behoud van de speeltuin en de orchideeënweide.

Volgende stappen

De Vlaamse overheid buigt zich nu over de definitieve PRUP’s. Volgen er geen opmerkingen dan publiceert de provincie Antwerpen het in het Belgisch Staatsblad. 14 dagen na die publicatie treedt het PRUP in werking. Vanaf dan kan men vergunningen aanvragen voor nieuwe ontwikkelingen in deze gebieden.