Provincie Antwerpen subsidieert broodnodige fietsenstallingen in basisscholen

Op 7 mei 2018

Al 31 scholen maakten gebruik van de extra subsidie voor fietsenstallingen van de provincie Antwerpen voor een totaalbedrag van 140 000 euro. Ondertussen werden een aantal mooie projecten gerealiseerd. Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens ging vandaag kijken in de Gemeentelijke Basisschool Cade in Aartselaar waar ze deze subsidies goed spendeerden.

De extra subsidie kadert in het 10op10-project van de provincie Antwerpen, die scholen ondersteunt met verkeersveiligheid en –educatie. Scholen kunnen in 3 fasen hun verkeerseducatie verbeteren. Scholen die het eerste deellabel behaalden, kunnen éénmalig een subsidie voor fietsenstalling aanvragen. Deze subsidie bedraagt maximum 5 000 euro en dient om de huidige fietsenstalling te vernieuwen of een volledig nieuwe stalling te plaatsen.

We hebben deze extra subsidie in het leven geroepen omdat we merken dat scholen die actief werken rond hun verkeerseducatie, op langere termijn ook meer inzetten op duurzame verplaatsingen. Zo maken de leerlingen meer schooluitstappen met de fiets, wat ervoor zorgt dat de kinderen fietsvaardiger worden en ook meer fietsen in hun vrije tijd en van en naar school. Maar om dat te kunnen blijven doortrekken, moeten er kwaliteitsvolle fietsenstallingen zijn, zodat (groot)ouders en kinderen hun fietsen veilig en droog kunnen achterlaten. Jammer genoeg hebben scholen vaak te weinig middelen om te investeren in voldoende en kwaliteitsvolle stallingen, daarom wil 10op10 hen financieel ondersteunen”, vertelt gedeputeerde Luk Lemmens.

Fietsenstalling Gemeentelijke Basisschool Cade

Sinds het schooljaar 2003-2004 neemt de Gemeentelijke Basisschool Cade in Aartselaar deel aan het 10op10-project voor verkeersactieve scholen van de provincie Antwerpen. Sinds het schooljaar 2008-2009 heeft de school het volledige 10op10-label gehaald. Hiervoor voldoet ze aan een aantal criteria, zoals het opstarten van een verkeerswerkgroep, de ouders betrekken, voldoende praktijklessen geven op de speelplaats en op straat. Na het behalen van het volledige 10op10-label gaat de school op eigen krachten verder met haar verkeersproject.

Wanneer ouders merken dat hun kinderen hun fietsen veilig en overdekt kunnen stallen, is dat motiverend om vaker met de fiets naar school te komen. Op onze beurt werken we dan verder aan de uitbouw van een veilige schoolomgeving en zo wint iedereen”, zegt directeur Kris Kestens.

Het is dankzij de inzet van de directie, de leerkrachten, de gemachtigde opzichters en de verkeers(groot)ouders, dat een school het 10op10-label behaalt en een beroep kan doen op de subsidies van de provincie Antwerpen. Ook gemeentes zijn een belangrijke partner in het 10op10-project.

De gemeente Aartselaar staat 100% achter duurzaam verkeer en veilige schoolomgevingen. We hebben daarvoor al heel wat inspanningen en investeringen gedaan. Samen met de steun van de provincie Antwerpen plaatsten we nabij enkele scholen op ons grondgebied ledverlichting, installeerden we aan de Cade geleidehekken om sluipverkeer tegen te gaan en nu zijn ook de fietsenstallingen gerealiseerd”, vertelt burgemeester Sophie De Wit.

31 scholen ontvingen provinciale subsidies

De subsidies worden over de hele provincie aangevraagd. Ook in scholen in de andere regio’s zijn mooie fietsenstallingen gezet.

In Nijlen heeft Vrije Basisschool De Zandloper de extra subsidie goed benut. Zij realiseerden in samenwerking met ouders en leerkrachten een aangepaste fietsenstalling voor de kleuter- en lagere school. De Zandloper verwezenlijkte het houten afdak en de klinkers in samenwerking met de afdeling hout van een naburige secundaire school.

Ook de Gemeentelijke Lagere School De Wegwijzer uit Rijkevorsel kocht met provinciale subsidies een nieuwe fietsenstalling aan. Omdat er een enorme fietscultuur heerst in de school – zo'n 80% van de leerlingen fietst – was een uitbreiding van de fietsenstalling nodig. Dankzij het vernieuwde wielklemsysteem kunnen er nu 130 fietsen staan en kunnen de leerlingen gemakkelijker parkeren.

Basisschool Het Klepperke uit Balen zet heel erg in op duurzaamheid, zowel op vlak van milieu als verplaatsing. Daarom kozen zij bewust voor een fietsenstalling met een groendak. Het water dat wordt opgevangen via het dak van de stalling wordt hergebruikt. Ook doen ze de meeste schooluitstappen met de fiets en zijn ze erg goed georganiseerd in het verlaten van de school. Dankzij een systeem met pictogrammen kunnen fietsers en stappers vlot vertrekken.