Provincie overweegt knip in Geerdegemstraat

Op 5 maart 2018

De provincie Antwerpen nodigde zaterdag de buurtbewoners van de Geerdegemstraat in Mechelen uit voor een infomoment. De toekomstige fietsostrade tussen Antwerpen en Brussel kruist die straat namelijk en daarvoor werden drie scenario's uitgewerkt.

De fietsostrade F1 moet op termijn Antwerpen verbinden met de hoofdstad. Momenteel loopt ze tot aan het station Nekkerspoel in Mechelen, maar daar komt binnenkort verandering in. “De fietsostrade moet namelijk aansluiten op het traject van de tangent aan het station. Verder komt er een nieuw stuk fietstostrade dat uiteindelijk de aansluiting maakt bij een project net over de grens met Vlaams-Brabant”, zegt projectleider Stefanie Mahieu.

Voor dat laatste stuk werd een aantal opties bekeken”, klinkt het. “Onder meer de Jubellaan, de Kruisbaan en de Brusselsesteenweg hebben we onderzocht, maar die bleken niet ideaal. Daarom werd gekozen de fietsostrade door te trekken aan de westelijke zijde van de spoorlijn. Daar is voldoende ruimte voor een fietspad van minstens 4 meter breed. De oostelijke zijde was niet mogelijk, omdat daar enkele bedrijven vlak naast de spoorweg liggen.”

De F1 kruist de Geerdegemstraat dan wel. Daarom werd zaterdag een infomoment voor buurtbewoners georganiseerd. “Er zijn drie mogelijkheden die we vandaag voorleggen aan de mensen”, zegt Chris Brouwers, diensthoofd Mobiliteit. “De eerste is het behouden van het tweerichtingsverkeer, maar dagelijks passeren er zo'n 2.800 wagens in die straat. Die mogelijkheid houdt dus de meeste risico's in. We kunnen ook kiezen voor eenrichtingsverkeer komende van de Brusselsesteenweg. De derde optie is een volledige knip van de Geerdegemstraat. De straat wordt daardoor autoluw en de fietsers op de fietsostrade lopen minder risico. Het is naar deze optie dat de voorkeur van de provincie gaat.”

Vervolledigen

De verdere realisatie van de F1 is positief voor de fietsers die dagelijks massaal gebruikmaken van de fietsostrade”, zegt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit. “Het is een mooi project en dit is een nieuwe aanzet om de fietsostrade tussen Antwerpen en Brussel voort te voltooien, want ook in Vlaams-Brabant vorderen de werkzaamheden goed. Het is duidelijk dat mensen echt gebruikmaken van fietsinfrastructuur, als ze maar goed is aangelegd. Zelfs met slecht weer.”

Ik ben voorstander van een knip”, zegt Pascal De Graaf, die in de Geerdegemstraat woont. “84% van het verkeer in onze straat blijkt sluipverkeer. Dat valt door de knip weg, wat het comfort ten goede komt. Het wordt dan echt een aangename straat om in te wonen en het is ook veiliger voor de jonge kinderen van de scouts van Thila Coloma.”

Kris De Smet heeft dan weer zijn bedenkingen bij zo'n knip. “Om de Brusselsesteenweg te bereiken, moet ik dan een heel stuk omrijden via de Zemstsesteenweg. Dat zorgt voor nodeloos tijdverlies. Ik zou het tweerichtingsverkeer behouden, maar uiteraard wel met voorrang voor de fietsers. Ik maak zelf wekelijks gebruik van de fietsostrade en het is goed dat ze die verder willen doortrekken.” Begin 2020 hoopt men met de werkzaamheden te kunnen beginnen.

(Bron: GVA - 05/03/2018 - SVDS)