Provincie versterkt strategische samenwerking rond de Antitankgracht

Op 5 november 2020

Regionaal Landschap de Voorkempen ontvangt voor het project ‘Antitankgracht naar een robuuste ruggengraat in de Voorkempen’ een bedrag van 67.000€ van de provincie om te investeren in de Antitankgracht en haar omgeving. De samenwerking heeft als doel conflicten en missing links in het wandel-, fiets- en ruiternetwerk weg te werken en de aantrekkingskracht van de Antitankgracht en de omliggende natuur- en bosgebieden te vergroten als ecologische hotspot. RLV staat in voor de coördinatie van het ambitieuze project.

Provincie Antwerpen zet zich al langer in voor de realisatie van functionele ecologische netwerken en maakt voor het project ‘Antitankgracht naar een robuuste ruggengraat in de Voorkempen’ een bedrag van 67.000 euro vrij. Naast de provincie en het Regionaal Landschap zijn de gemeenten Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Brecht, Schilde en Ranst, de Vlaamse Milieumaatschappij, Agentschap Natuur en Bos, Agentschap Onroerend Erfgoed, Natuurpunt, Groenrant betrokken partij. Het opzet is om het netwerk nog uit te breiden.
Jan De Haes, gedeputeerde en voorzitter van Regionaal Landschap de Voorkempen, is fier op het initiatief dat de partners samen aangaan: “Ik ben blij dat de provincie met haar netwerk een partnerschap bijeenbracht om de levensader van de Voorkempen te versterken. Het is een verhaal van fauna en flora, maar bovenal een verhaal van mensen, erfgoed en cultuur. Alle aspecten hier samenbrengen, maakt het een uitdagend project, waar we samen, met onze uitgebreide expertise, onze schouders onder zetten.”
De 33 km lange Antitankgracht loopt doorheen het diverse en gevarieerde Voorkempens landschap: van de polders door het parklandschap van de Voorkempen tot het land van Kontich. Fauna en flora benutten de langgerekte vorm van de Antitankgracht om te bewegen tussen verschillende natuurgebieden. En ook recreanten maken handig gebruik van deze verbinding, aan de hand van de recreatieve infrastructuur.
De Antitankgracht is sinds 1994 het langste beschermd cultuurhistorisch landschap van Vlaanderen. De gracht verbindt het Albertkanaal in Ranst met de Schelde in Stabroek en had als doel Antwerpen te beschermen tegen een mogelijke Duitse tankaanval. Vanzelfsprekend herbergen de Antitankgracht en haar omgeving heel wat militair erfgoed. De otter, die in de jaren tachtig nog uitgestorven werd verklaard voor Vlaanderen, liet zich hier al zien.