PRUP Ooievaarsnest voorgesteld aan buurtbewoners

Op 14 juni 2017, over deze onderwerpen: Economie, Ruimtelijke ordening, Sport

Een nieuw bedrijventerrein langs de A12 in Puurs en een betere inplanting van de Klein-Brabantse Schietclub. Dat zijn de ambities van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) Ooievaarsnest. Gisteren stelde de provincie Antwerpen de plannen voor aan de buurtbewoners. Deze worden nu door de provincie meegenomen in de verdere uitwerking van het PRUP.

Het PRUP Ooievaarsnest in Puurs situeert zich in het gebied tussen de snelweg A12, de oude spoorweg en de straten Ooievaarsnest en Gansbroekstraat. Daar bevindt zich momenteel Inkart en de Klein Brabantse Shooting Club in het noordoosten, alsook een voormalig gipsstort. Tot slot is er nog een wachtbekken voor mogelijke wateroverlast uit de Ziel- en Appeldonkbeek. “Met het PRUP willen we de geluidshinder van de schietclub verminderen door de schietrichting te verplaatsen en extra milderende maatregelen op te leggen. Op het gipsstort willen we een bedrijventerrein mogelijk maken. Dat moet ontsloten worden via het nieuwe op- en afrittencomplex naar de A12.”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening uit.

Minder last van geweerschoten
De Klein Brabantse Shooting Club is één van slechts twee clubs voor kleiduifschieten in Vlaanderen. De overlast van de club zorgt echter al meerdere jaren voor klachten van omwonenden. “Het PRUP verschuift de schietclub naar het noorden en wijzigt de schietrichting naar het noorden-noordoosten. Samen de bestaande groenbuffer, nieuwe groenaanleg en de verplichte inkapseling van de schietplaats wordt de geluidshinder voor de inwoners van Ruisbroek sterk beperkt.”, legt Luk Lemmens uit.

Werner Ceulemans, uitbater van de Klein-Brabantse Shooting Club, bevestigt zijn engagement: “Uiteraard nemen we alle mogelijke maatregelen om hinder te beperken. Zo gaan we, ook al is dit niet wettelijk verplicht, het terrein omgeven met een hoge natuurlijke aarden wal. Daardoor wordt het geluid niet alleen maximaal gedempt, maar ook het ganse terrein natuurlijk ingebed. Bovendien zullen onze sportschutters verplicht worden te schieten met aangepaste sportpatronen.”

Nieuw bedrijventerrein

De provincies kregen van de Vlaamse overheid de taak om meer ruimte voor regionale bedrijventerreinen te voorzien. “In de provincie Antwerpen selecteerden we het gipsstort als locatie voor een nieuw bedrijventerrein. Het gebied is via de snelweg A12 goed bereikbaar en ligt op voldoende afstand van woningen. Bovendien situeert het zich in een economisch interessante locatie, namelijk rond de Rupel en het zeekanaal Brussel-Schelde.” aldus Luk Lemmens.