PTS Boom ontvangt STEM-award van VOKA én Europees STEM-schoollabel

Op 28 april 2021

PTS Boom heeft officieel de prestigieuze STEM-award in ontvangst mogen nemen van het Vlaams Netwerk van Ondernemingen (VOKA) en is voortaan de trotse bezitter van het Europees STEM-schoollabel. Voor PTS Boom betekent dit STEM-schoollabel een erkenning van de kwaliteitsvolle STEM-opleidingen die in de school worden aangeboden. Het label versterkt de samenwerking tussen bedrijven uit de ruime regio Boom en het project IN2STEM van VOKA is een belangrijke duw in de rug van de school geweest om het Europese STEM-schoollabel te behalen.

“We trekken bewust en heel expliciet de kaart van het STEM-onderwijs in het provinciaal onderwijs. Daartoe investeren we niet alleen in goed uitgeruste klaslokalen en scholen maar ook in een zich onderscheidende pedagogische visie, die complementair is op het aanwezig aanbod. Het is onze intentie dat leerlingen die afstuderen op een provinciale school, een STEM-school, goed voorbereid om verder te kunnen studeren in een wetenschappelijke richting of evenzeer op een job”, licht gedeputeerde Luk Lemmens toe, bevoegd voor Onderwijs. “We streven daarbij naar een goede afstemming met de arbeidsmarkt en deze award van VOKA is dan ook een erkenning alsook ferme aanmoediging om hiervan verder werk te maken! We zijn VOKA dankbaar voor het label en de stuwende kracht van het project IN2STEM om het STEM-aanbod van PTS Boom te versterken.”

Kwaliteitsvolle STEM-opleidingen

STEM is een afkorting voor Science, Technology; Engineering en Mathematics. Voor PTS Boom betekent dit STEM-schoollabel een erkenning van de kwaliteitsvolle STEM-opleidingen die in de school worden aangeboden. “Dit label is een verdienste van jarenlang gedreven en gepassioneerde werk van leerkrachten en directie en de investeringen in hoogtechnologische machines en materialen om de werkplaatsen en labo’s uit te rusten voor de jobs van de toekomst”, zegt directeur Arnold Callay van PTS Boom.

Dit STEM-label versterkt de samenwerking tussen bedrijven uit de ruime regio Boom. Daarnaast maakt PTS Boom voortaan ook deel uit van het Europees netwerk van scholen met een STEM-schoollabel, wat extra kansen creëert. Zo kan PTS Boom eenvoudig in contact komen met andere Europese scholen.

Het is dankzij het project IN2STEM, de afkorting van Industry to STEM, van VOKA dat PTS Boom de stap heeft gezet naar het behalen van dit Europees STEM-schoollabel. VOKA en PTS Boom willen zo samen verder bouwen aan een brug tussen middelbaar onderwijs en de bedrijfswereld. Via dit project kan PTS Boom het komende jaar de huidige STEM-strategie versterken en een duurzame samenwerking met bedrijven uit de ruime regio verder aangaan.