Stad Lier belangrijk knooppunt voor fietsostrades

Op 20 juni 2017, over deze onderwerpen: Fietssnelwegen, Mobiliteit
Luk Lemmens

De provincie Antwerpen is in volle voorbereiding voor de aanleg van de fietsostrade F11 tussen Antwerpen en Lier. Deze zal het station van Berchem verbinden met het station van Lier. Om fietsers vlot en veilig tot aan het station van Lier en verder te brengen, investeren de provincie Antwerpen, de stad Lier en de Vlaamse overheid in de aanleg van een fietscomplex aan het station van Lier.

Voor de provincie Antwerpen is de stad Lier een belangrijk knooppunt in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104) en Herentals (F103).

Heel wat mensen trekken naar Lier om te werken, school te lopen, de stad te bezoeken en te winkelen. Met fietsostrades naar zowat alle windrichtingen kunnen fietsers dat in de toekomst veiliger, sneller én met meer comfort doen. Het station van Lier wordt zo de fietsdraaischijf van de regio” steekt Bert Wollants, schepen Openbare Ruimte & Mobiliteit van de stad Lier van wal.

“De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 11 km lang. Op slechts 30 minuten fiets je dan van Antwerpen naar Lier”, aldus Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor mobiliteit bij de provincie Antwerpen. “Bovendien heeft de provincie Antwerpen ontwerpers aangesteld die samen meer dan 80 km fietsostrades aan het ontwikkelen zijn. Een serieuze investering voor de provincie Antwerpen. We weten namelijk dat de aanleg van een fietsostrade gemiddeld 1 miljoen euro per kilometer kost”, vult Luk Lemmens aan.

Tunnel onder ring van Lier

Een belangrijke schakel in de uitbouw van Lier als knooppunt in het fietsostradenetwerk is de aanleg van een fietscomplex aan het station van Lier. In deze plannen voorziet de provincie een tunnel onder de ring van Lier en een brug over de spoorlijnen richting de noordzijde van het station. Hiervoor voorziet de Vlaamse overheid 4 miljoen euro. “Lier is met een vertrek- of aankomstpunt van vier fietsostrades een belangrijke schakel in ons fietsostradenetwerk” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Met de bouw van een fietsbrug en –tunnel bieden we een concreet alternatief voor de auto en de file. Iedereen zal veilig en comfortabel van en naar Lier kunnen fietsen.

De provincie Antwerpen investeert vervolgens nog in de verbinding met de Hockeyweg. De stad Lier betaalt, met steun van het Fietsfonds van de provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid, de aanrijhelling van de F16 uit Lint.