Studenten stedenbouw UA stellen mogelijkheden voor reservatiestrook A102 voor

Op 20 december 2023

Verrassende insteken inspireren provincie Antwerpen

Wel 26 masterstudenten Stedenbouw en Ruimtelijke Planning stelden vandaag de resultaten van hun ontwerpstudio’s voor in het Antwerpse Provinciehuis. Anderhalf jaar werkten de studenten aan een visie en een ontwerp voor vijf deelgebieden op en langs de zogenaamde ‘reservatiestrook voor de A102’, tussen Wommelgem en het knooppunt Antwerpen-Noord.

De jury wikte en woog de 5 toekomstbeelden van 5 verschillende gebieden in de rand rond Antwerpen. Gebieden 1 en 2 behandelden de reservatiestrook ter hoogte van Merksem en Schoten. Gebied 3 bekeek de herontwikkeling van bedrijventerrein Albertkanaal Zuid. Gebied 4 focuste op een herontwikkeling van het Wijnegem Shoppingcenter, terwijl gebied 5 de leefbaarheid van de R11 ter hoogte van het rondpunt van Wommelgem aanpakt.

De voorstelling van de resultaten in het Antwerpse Provinciehuis is een bewuste keuze. Tijdens hun onderzoek konden de studenten immers te rade gaan bij de experts van de dienst Ruimtelijke Planning en van het gebiedsprogramma Groen Kruis. Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening en Groen Kruis, was juryvoorzitter: “We werken al enkele jaren samen met de opleiding Stedenbouw en Ruimtelijke Planning van de Universiteit Antwerpen. De studenten schuiven vaak verrassende insteken naar voor die ons helpen om met een frisse blik naar complexe ruimtelijke vraagstukken te kijken.” Naast gedeputeerde Luk Lemmens bestond de jury uit vertegenwoordigers van de stad Antwerpen, de gemeente Schoten en verschillende Vlaamse administraties.