Traumapatiënten reconstrueren ongeval samen met hun hulpverleners

Op 15 maart 2019

Een ongeval is in een fractie van een seconde gebeurd, maar de weg daarna is vaak lang en zwaar. Hoe beleeft een slachtoffer deze weg van bij de aanmelding bij de noodcentrale 112 tot en met de revalidatie? En hoe ervaren hulpverleners dit? Je hoort het uit hun eigen mond op de ketenavond van Campus Vesta, het provinciaal centrum voor veiligheidsopleidingen in Ranst, op donderdag 21 maart.

In Nederland zijn ketenavonden in de traumazorg een gekend fenomeen. In België is het bespreken van patiëntcasussen vanaf de eerste opvang van een patiënt tot het einde van de behandeling vrij nieuw. Voor zover ons bekend is deze tweede ketenavond die Campus Vesta samen met ziekenhuizen uit de provincie Antwerpen organiseert, uniek in zijn soort.

Bij hulpverleners en artsen is deze formule alvast een groot succes. De 140 beschikbare plaatsen waren, net als op de eerste ketenavond in oktober, na 1 dag al ingenomen.

Op de ketenavond van 21 maart worden twee casussen gereconstrueerd: een ongeval met een thoracale steekwonde en een ongeval met ernstige brandwonden. We doorlopen mee het persoonlijk verhaal van bij de aanmelding bij de noodcentrale 112 tot en met de revalidatie. Alle schakels van de hele zorgketen zijn daarbij aanwezig.

Bedoeling van het samenbrengen van patiënten en hun familie, operatoren van de noodcentrale, ambulanciers, artsen, verpleegkundigen, kinesisten, … is dat ieder door de ogen van de ander leert zien en van de ander leert.