Uniek stripboek viert 150 jaar Antwerpse legende ‘Nello en Patrasche’

Op 8 november 2022

Uitgeverij Kennes brengt gloednieuw stripverhaal over ‘Nello en Patrasche’, een Antwerpse kerstlegende

150 jaar geleden, in 1872, verscheen het boek ‘A Dog of Flanders’ van Marie Louise de la Ramée. Het tragische levensverhaal van Nello en zijn hond Patrasche speelt zich af in het 19e eeuwse Antwerpen; met op de achtergrond de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal waar de onafscheidbare vrienden op kerstavond inslapen voor de Kruisafneming van Rubens. Met de steun van Provincie Antwerpen en de Kathedraal geeft Uitgeverij Kennes het wereldbekende volksverhaal in stripvorm uit. Marc Legendre & Griffo hielden pen en potlood vast. Nu de kerstperiode nadert, is het tijd om dit kerstverhaal nieuw leven in te blazen.

Het oorspronkelijke verhaal van ‘Nello en Patrasche’ werd geschreven door de Britse Marie-Louise de la Ramée (alias Ouida) in 1872, in de roman ‘A Dog of Flanders’. Het is een fictief verhaal dat zich afspeelt in Antwerpen en Hoboken. De hongersnood, gigantische kloof tussen arm en rijk, socio-economische onzekerheid in het industrialiserende Vlaanderen worden er zodanig realistisch beschreven dat het verhaal vaak voor waar aangenomen wordt. De kathedraal en de kunstwerken van Rubens spelen hierin een grote rol.

Het verhaal is razend bekend in Japan waar het boek als klassieker jarenlang op school werd gelezen. Ook in de Verenigde Staten kent het verhaal van Nello en Patrasche een breed succes. Over de hele wereld werden over hun lotgevallen (teken)films en documentaires gemaakt.

Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Erfgoed: “Hoewel Nello en Patrasche bekender zijn in Japan dan in Vlaanderen, is het 150 jaar oude verhaal sterk verbonden met Antwerpen en dan specifiek de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, die de provincie Antwerpen sinds begin 19e eeuw beheert. De krachtige tekeningen in het stripboek brengen dit waardevolle erfgoed op een toegankelijke manier naar jong en oud. Bovendien zet het de kathedraal en haar kunst ook internationaal op de kaart. De voorbije vijf eeuwen groeide ze immers uit tot een ware schatkamer van religieuze kunst, zowel wat betreft beeldhouw- als schilderkunst met de schilderijen van de wereldvermaarde, Antwerpse grootmeester Rubens als hoogtepunt.”

Pastoor Bart Paepen sluit hierbij aan: “Sinds 2016 slapen Nello en Patrasche op de Handschoenmarkt in de schaduw van onze Lieve-Vrouwe-Kathedraal. Een marmeren standbeeld van hen beide, ontworpen door kunstenaar Batist Vermeulen, werd er geplaatst als aandenken aan hun trouwe vriendschap. Niettemin merken we dat niet iedereen vertrouwd is met het verhaal van Nello en Patrasche. Met dit stripboek kunnen we het verhaal van de twee vrienden en hun trieste lotsbestemming in de kathedraal aan onze bezoekers vertellen. Dit sluit aan bij het onthaalbeleid van De Kathedraal, waarbij we onder andere met een verruimd bezoekersparcours de religieuze en historische betekenis van de kathedraal kaderen.”

Marc Legendre en Griffo

Kennes Éditions, de Franstalige tegenhanger van Kennes Uitgeverij, brengt sinds 2019 Nederlandstalige boeken uit onder het label Kennes Uitgeverij met als doel de Vlaamse cultuur een eigen plaats binnen het aanbod te geven.

“Bij Kennes is het motto ‘Recht uit het hart’”, vertelt directeur Dimitri Kennes. “Met ‘Nello en Patrasche’ willen we bij Kennes recht het hart van Vlaanderen raken en tegelijk Antwerpen in de schijnwerpers zetten. Kennes is namelijk niet alleen een Nederlandstalige uitgever, maar in de eerste plaats een erkende stripuitgever in Frankrijk, Zwitserland en Franstalig Begië. Door het boek als kerstverhaal in een luxueuze stripeditie te brengen, is onze ambitie om dit verhaal, waar Vlaanderen bekend om is, ver en breed uit te dragen.”

Griffo en Marc Legendre brachten het volksverhaal daarbij tot leven. Beiden zijn niet aan hun proefstuk toe en kunnen als striptekenaars op een indrukwekkend oeuvre bogen. Met ‘Nello en Patrasche’ keren ze terug naar hun geboortestad Antwerpen. Griffo liep jarenlang rond met het idee om er een realistische strip van te maken, waarin de focus zou liggen op de ontluikende scheepsindustrie en de teloorgang van het boerenleven. Hij vroeg Marc Legendre om het scenario te schrijven.

“Met Nello en Patrasche keren Griffo en ik terug naar onze roots. Een voorrecht want je mag zeggen dat Antwerpen in onze genen zit. Ik groeide op in de Seefhoek, als kind zagen we Nello en Patrasche als het ware door de straat lopen en we kwamen dagelijks op plaatsen uit het wereldberoemde verhaal”, vertelt Marc Legendre. “Maar er is meer. Net als Nello wou Griffo kunstenaar worden. Hij schreef zich op vijftienjarige leeftijd in aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en studeerde er in 1971 af. Ook daarover gaat dit verhaal. Over de bezieling en vervoering die een kunstenaar eigen zijn. Nello adoreert Peter Paul Rubens en is ervan overtuigd dat de meester niet wou dat de Kruisafneming enkel door wie ervoor betaalt kon bewonderd worden. Dat Nello op kerstavond met Patrasche in z'n armen van ontbering sterft terwijl het maanlicht het schilderij voor z'n ogen onthult, vergroot het drama en is een van de redenen waarom A dog of Flanders in Japan en Korea zo'n fenomenaal succes kent.”