Veelbelovende toekomst voor Bels Lijntje

Op 7 maart 2018

Het Bels Lijntje: ooit een spoorlijn, vandaag een populair fietspad tussen Turnhout (B) en Tilburg (NL). Onder leiding van Toerisme Provincie Antwerpen tekenen diverse partners uit België en Nederland samen een ambitieuze toekomstvisie voor het Bels Lijntje uit. In oktober presenteren ze ideeën voor de verdere inrichting en ontsluiting, met aandacht voor o.a. toerisme, erfgoed, mobiliteit en landschap.

In 2017 vierde het Bels Lijntje zijn 150ste verjaardag. Het feestjaar zorgde voor een vernieuwde aandacht en talrijke initiatieven op en langs het fietspad tussen Turnhout en Tilburg: van bredere paden over de reconstructie van twee spoorwegspanten tot lokale festiviteiten. Alle betrokken partners werden het snel eens: een toekomstvisie voor het Bels Lijntje vraagt om een gezamenlijke en geïntegreerde aanpak.

Unieke Belgisch-Nederlandse samenwerking

Daarom zetten de zeven gemeenten langs het traject (Baarle-Hertog, Ravels, Turnhout, Baarle-Nassau, Alphen-Chaam, Goirle en Tilburg), Regionaal Landschap Grote en Kleine Nete en projectleider Toerisme Provincie Antwerpen een nieuwe samenwerking op. Deze partners engageren zich beleidsmatig én financieel. Groendomeinen Kempen, Brabants Landschap, Midpoint House of Leisure en Visit Brabant bevestigden eveneens hun medewerking. Gedeputeerde voor toerisme Jan De Haes: “Uiteraard betrekken we ook de lokale partners, stakeholders en de burgers bij dit project. Het Nederlandse MTD Landschapsarchitecten en het Vlaamse Idea Consult zullen samen de visietekst schrijven. Kortom: een unieke, grensoverschrijdende samenwerking.”

Creatieve, geïntegreerde aanpak

Eerste stap vormt de formulering van een gezamenlijke trajectvisie, rekening houdend met de troeven en het DNA van het gebied. Een geïntegreerde aanpak dringt zich op: het project heeft immers raakpunten met diverse beleidsdomeinen, waaronder mobiliteit, toerisme, cultuur, erfgoed, ecologie en landschapsbeheer.

In oktober presenteren de partners een toekomstvisie voor het Bels Lijntje. Die vormt de basis om vervolgens samen de uitvoeringsplannen op te stellen.

Jan De Haes: “We kiezen bewust voor een frisse, creatieve aanpak, mét respect voor de bestaande initiatieven. De komende maanden wil team Kempen van Toerisme Provincie Antwerpen als projectcoördinator de betrokken partners begeleiden om samen een veelbelovende toekomst voor het Bels Lijntje uit te tekenen. Een mooie uitdaging!”