Vernieuwde sport- en spelzone in het Vrijbroekpark

Op 26 augustus 2019

Sporten en spelen is gezond! In openlucht sporten en spelen is nog gezonder. Deze zomer is er hard gewerkt in en rond de verkeerstuin in het Vrijbroekpark. In de verkeerstuin staan er gloednieuwe calisthenics toestellen en een pingpongtafel voor de sporters. Het basketbalveld heeft dankzij een jonge Mechelse kunstenaar een nieuw jasje gekregen. De inspiratie voor deze projecten komt van de sportende parkbezoekers die hun ideeën deelden. Dankzij een investering van bijna 30.000 euro van provincie Antwerpen konden deze ideeën gerealiseerd worden.

De zone verkeerstuin-basketveld sluit aan bij het cricketveld en de barak van Bartel en is een plek bij uitstek voor familiale recreatie. De verkeerstuin is ingericht als belevingstuin, met bessenstruiken, geur- en voelplanten. Plukken mag hier! Op woensdagnamiddag en tijdens het weekend branden de verkeerslichten en komen heel wat jonge fietsers hun eerste toertjes oefenen op het parcours. De Stad Mechelen zorgde drie jaar geleden voor nieuwe belijning en verkeersborden. Als er geen cricketwedstrijden zijn, wordt er op het plein en bij de barak van Bartel gepicknickt en gespeeld.

Gedeputeerde Jan De Haes licht toe: “Enkele sporters in het park stelden de vraag of er een eenvoudig calisthenics toestel geplaatst kon worden. Door met hen in overleg te gaan werd er een mooi project uitgewerkt. Goed voor de gezondheid van de bezoekers én het provinciale park krijgt zo nog meer uitstraling.” De opdracht werd gegund aan het bedrijf Move & Play en heeft 14.513,95 euro gekost. Het toestel wordt nu al druk bezocht. Er staat een infobord bij met gebruiksaanwijzing en tips voor oefeningen.

Stijlvol basketten

Het educatieve team van het Vrijbroekpark maakt gebruik van het basketbalveld tijdens natuurwandelingen voor scholen. Trainingen van basketbalspelers en sporters die een bootcamp volgen, spelen zich ook geregeld af op het basketbalveld. Deze veelgebruikte grijze vlek in het park kreeg nu dankzij een jonge Mechelse kunstenaar wat kleur. Na een oproep in de Mechelse streetartscene, kwam een voorstel van Jonas Tuch uit de bus. Tuch is verbonden aan het beeldend atelier van H30. De kunstenaar kwam samen met de domeinwachters van het Vrijbroekpark tot een mooi resultaat. Het ontwerp past in een parkomgeving, biedt voldoende spelelementen en blijft toch functioneel. De tuinmannen zorgden nog voor stevige houten stammen die dienst doen als natuurlijk scherm. Nieuwe basketdoelen en voetbalgoaltjes vervolledigen het totaalplaatje. Door de verfraaiingswerken lokt het basketbalveld nu meer sporters en recreanten. Basketten en voetballen op één veld? De jongeren komen zelf tot een compromis: voetballers slaan mee aan het basketten of omgekeerd. Kom zeker het kunstwerk bewonderen, ook al speel je niet zo graag met de bal.

Kostenplaatje

Voor wie nog graag een paar cijfers heeft, de vernieuwing van het basketveld kostte 13.050,83 euro en de pingpongtafel 1.694 euro. De calisthenics toestellen kostten 14.513,95 euro. Je kan in deze zone van het park in de toekomst nog meer leuks verwachten. Zo komt er op de wandelweg naast het fietspad een loopparcours waar kinderen zich kunnen meten met dieren uit het park. De domeinwachters ontwierpen deze installatie zelf. Benieuwd? Houd de website en Facebookpagina van het Vrijbroekpark in de gaten! De verkeerstuin en het basketplein zijn gratis toegankelijk tussen zonsopgang en zonsondergang.