Verstrengde maatregelen in De Nekker

Op 24 juni 2022

Naar aanleiding van de recente opstootjes in De Nekker voert de provincie enkele nieuwe maatregelen in.

Heel wat mensen zoeken regelmatig de groen- en recreatiedomeinen van de provincie op. Zoals gezinnen met kinderen. Of vrienden of collega’s die graag van het water genieten bij het warme weer.

Helaas vinden af en toe ook amokmakers de weg naar het domein. De veiligheid van onze bezoekers is prioriteit nummer één.

Vandaar voert de provincie vanaf morgen en in samenspraak met de Stad Mechelen volgende maatregelen in:

- Verplicht online ticketverkoop met identiteitsopgave, net zoals tijdens de coronaperiode. Het zal dus niet langer mogelijk zijn ter plaatse tickets te kopen aan de ingang, ook niet voor zwembad en binnenspeeltuin.

- Het aantal toegelaten bezoekers wordt tijdelijk teruggebracht naar maximaal 3000.

- Verder volgt er een beperking voor grote groepen.

Na het weekend volgt een eerste evaluatie en worden indien nodig nog bijkomende maatregelen genomen, want iedereen (van goede wil) verdient een leuke vakantie.

Burgemeester en gedeputeerde dringen bij minister Verlinden aan om snel werk te maken van een centrale databank, zoals die ook bestaat in het voetbal, om amokmakers uit alle recreatiedomeinen te kunnen weren.

“Wij roepen minister Verlinden net zoals vorige zomer op om versneld werk te maken van mogelijkheden tot verstrengde ordehandhaving”, klinkt het bij bevoegd gedeputeerde Mireille Colson, “Begin dit jaar ontvingen de minister en de gouverneur van ons reeds een nota waarin gevraagd wordt amokmakers te kunnen weigeren.”

“De maatregelen komen er na intensief overleg tussen provincie, de directie van De Nekker, lokale politie en stadsbestuur. Uiteraard zullen we de lijnen de komende weken kort houden en de situatie samen blijven monitoren”, zegt Mechels burgemeester Alexander Vandersmissen.