Vier Antwerpse gemeenten nemen vliegende start met provinciaal onthardingstraject

Op 26 april 2023

Op 25 april gingen Oud-Turnhout, Putte, Stabroek en Vosselaar van start met het begeleidingstraject ‘Jouw onthardingsproject onder de loep’. Tijdens dit traject volgen de gemeenten vijf sessies waarin ze van hun onthardingsproject een succes leren maken.

Dinsdagochtend verzamelden zich vol enthousiasme de schepenen, plannende en uitvoerende ambtenaren van de vier deelnemende lokale besturen. Ze volgden de eerste sessie van het begeleidingstraject ‘Jouw onthardingsproject onder de loep’. Tijdens deze sessie leerden ze de kwetsbaarheden en mogelijkheden van hun projectlocatie kennen. Het klimaatteam van de provincie Antwerpen toonde hoe ze aan de slag kunnen met de data in provincies in cijfers en de ecosysteemdienstenkaarten.

Inge Van Goubergen, schepen milieu en duurzaamheid in Vosselaar, is tevreden: “Het is extra interessant dat er van de gemeenten telkens een planner, uitvoerder en bestuurder bij de sessies aansluiten. Want in deze legislatuur moet alles samen komen. Zoals bij een 3D-print brengen we de verschillende insteken bijeen en gaan we voor een geïntegreerde aanpak.”

Wat mogen de lokale besturen nog verwachten?

Tot en met 13 juni nemen de gemeenten nog deel aan vier andere sessies. Hier wordt veel aandacht gegeven aan een multifunctionele aanpak van het adaptatieproject, de berekening van de kosten en de baten en de financierbaarheid ervan. Er is ook een sessie voorzien waarin gemeenten kennis en ideeën kunnen uitwisselen.

Waarom ontharden?

De verhardingsgraad in de provincie Antwerpen is erg hoog. Tijdens de laatste meting lag het cijfer op 17,2% en ondanks de vele inspanningen blijft dit percentage stijgen.

Gedeputeerde voor milieu, natuur en water, Jan De Haes, onderstreept het belang van ontharden voor lokale besturen: “Door ontharding vermindert het risico op wateroverlast, stijgt het grondwaterpeil en verbetert de waterkwaliteit. Te warme asfaltweg verandert zo in een aangename, verkoelende en groene plek met planten, bloemenperkjes en bijen. Kortom, een gemeente waar het voor burgers gelukkig wonen, werken en verplaatsen is.”

Dit voorjaar begeleidt provincie Antwerpen in het totaal negen lokale besturen tijdens twee begeleidingstrajecten op maat. Naast dit traject nemen er ook vijf lokale besturen deel aan het traject ‘Gemeentewegen onder de loep’. Gemeenten die liever op eigen houtje aan de slag gaan, kunnen het vijfstappenplan voor adaptatie gebruiken. Zo zien gemeenten niets over het hoofd bij hun adaptatieprojecten.