Vrijbroekpark breidt fors uit

Op 18 september 2017, over deze onderwerpen: Provinciale domeinen
Bruno Peeters

De provincie Antwerpen heeft 6,2 hectare grond aangekocht voor de uitbreiding van het Mechelse Vrijbroekpark. In dat bosgebied komen op termijn wandelpaden.

Voor in totaal 62.000 vierkante meter grond, twaalf voetbalvelden groot of meer dan drie keer de oppervlakte van de Nekkerhal, betaalt de provincie 183.000 euro. Het gaat om gronden in de buurt van het spookhotel. “Het is geen geheim dat wij proberen om de overblijvende percelen tussen het park en de E19 te verwerven. Daarvan liggen er door het faillissement van de NV Vrijbroek nog enkele bij de notaris.”, zegt Bruno Peeters (N-VA), gedeputeerde voor de provinciale domeinen.

Op termijn hoopt de provincie van heel de driehoek één groot domein te kunnen maken. Zo kan ze de natuur vrijwaren, beschermen en ontsluiten voor bezoekers. Deze aankoop is een belangrijke uitbreiding, want het gaat om het geografische hart van de driehoek. Voor de nieuwe percelen zijn er wel nog geen concrete plannen. “Omdat we niet altijd kunnen voorspellen wanneer we de kans krijgen om een nieuw stuk grond aan te kopen. Op korte termijn verandert er voor de bezoekers dus niets.”, stelt Peeters.

In afwachting wordt wel al gestart met de opmaak van een bosbeheerplan. “Het gebied kan wel een groot onderhoud gebruiken. Uiteraard mag hier wat ruigere natuur blijven, maar op termijn willen we er minstens enkele wandelpaden realiseren. Op die manier kunnen wij de veelzijdigheid van het park voor de bezoekers vergroten”, legt de gedeputeerde uit. Het spookhotel werd niet aangekocht. “Voor we het nieuwe gebied toegankelijk kunnen maken, moeten we het hotel eerst van ons park kunnen afsluiten. Dat is belangrijk voor de veiligheid van de bezoekers. Ons uiteindelijke doel is dat het Vrijbroekpark zijn rol als groene stadslong nog beter kan spelen.”, vertelt Bruno Peeters.

Met de aankoop van de nieuwe gronden erbij is het Vrijbroekpark ruim 67 hectare groot. Daarvan is 44 hectare effectief park. Voor de overige 23 hectare wordt werk gemaakt van ontsluiting.

Sven Van Haezendonck - Gazet van Antwerpen