Wel 6 provinciale groendomeinen behalen opnieuw een Green Flag Award!

Op 20 september 2023

De Provinciale Groendomeinen Vrieselhof in Ranst, de Kesselse Heide in Nijlen, Rivierenhof in Deurne, De Averegten in Heist-op-den-Berg, Prinsenpark in Retie, en Vrijbroekpark in Mechelen behalen in 2023 opnieuw een Green Flag award! Dat is een internationaal kwaliteitslabel voor openbaar groen.

De internationale organisatie Keep Britain Tidy kondigde vanochtend de 150 Europese laureaten van de Green Flag Award 2023 aan. Wereldwijd zijn er nu meer dan 2400 parken en domeinen die met zo’n titel mogen uitpakken. De voorbije maanden werden al deze parken in de kijker gezet, nu komen daar dus ook de Europese winnaars bij, waaronder maar liefst 6 groendomeinen van de provincie Antwerpen.

Kwaliteitslabel Green Flag Award

Jaarlijks beoordelen juryleden uit binnen- en buitenland het beheerplan van de groene ruimten die zich kandidaat stellen. Tijdens het bezoek aan de parken en groendomeinen let de jury op wat in de parken gebeurt rond biodiversiteit en groenbeheer. Maar ook signalisatie, toegankelijkheid, netheid, veiligheid en zelfs betrokkenheid van de gemeenschap zijn belangrijke graadmeters om deze award te krijgen.

Voor alle provinciale domeinen is dit een vernieuwing van hun titel, voor het Rivierenhof zelfs al de zesde op rij! De organisatie Keep Britain Tidy komt officieel langs met twee juryleden voor een uitgebreide rondleiding. Maar voor parken die al eens een vlag behaalden, stuurt men daarenboven enkele internationale undercover juryleden op pad. Zij komen de werking en belevingswaarde van de parken bekijken en maken graag een praatje met bezoekers en personeelsleden. Op die manier wordt een Green Flag Award ook daadwerkelijk een kwaliteitslabel, een garantiebewijs voor een top-aanbod.