U bent hier
G-sport in school Het Molentje
De zesde leerjaren van basisschool Het Molentje hebben zich gisteren verdiept in een aantal G-sporten. Het initiatief kwam van het G-sportfonds van de provincie Antwerpen.
Het G-sportfonds van de provincie organiseert elk voorjaar een reeks schoolprojecten rond sporten voor mensen met een handicap. Leerlingen zonder handicap ervaren er onder begeleiding van professionele begeleiders hoe een andersvalide aan sport doet. Het fonds wil op die manier het taboe rond G-sport doorbreken. De zesdejaars van basisscholen Het Molentje en Sint-Ursula Klim Op namen deel aan het project. Sint-Ursula was al eerder aan de beurt, gisteren deden de leerlingen van Het Molentje een poging om een aantal G-sporten onder de knie te krijgen. “Dit fonds wil een breed draagvlak opbouwen voor sporten voor personen met een handicap”, zegt provinciaal gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA). “Want ook iemand die blind of doof is, maar één been heeft of in een rolstoel zit kan genieten van sport. We hebben de voorbije jaren meer dan 200 scholen en 10.000 leerlingen kunnen bereiken die eens hebben kunnen ervaren wat G-sport juist inhoudt.”
De zesdejaars van Het Molentje kregen gisterenvoormiddag in de sporthal van het KTA een beknopte initiatieles van vier G-sporten: rolstoelbasketbal, torbal, zitbadminton en de dovensport. De school nam voor de vierde maal deel. Dankzij de steun van serviceclub Lions Lier Twee Neten was de deelname bovendien helemaal gratis.
“Aandacht voor elkaars noden”
“G-sport brengt het mooiste in de mens naar boven, bij personen met én zonder een handicap”, zegt Johan Van Rooy van Lions Lier. “We steunen daarom dit project met veel enthousiasme. Het is prachtig om te zien hoe jongeren dankzij sport meer aandacht voor elkaar en elkaars noden krijgen.”
Maar evident waren de G-sporten voor de leerlingen niet. Een rolstoel besturen en ondertussen met een bal dribbelen bleek voor maar weinigen weggelegd, laat staan de bal door het net krijgen. Torbal, een soort tref- of handbal voor blinden, leek voor de tieners zonder handicap al helemaal een onmogelijke opdracht. De leerlingen waren na afloop dan ook onder de indruk.