U bent hier
Fietsostrades betalen zichzelf tot 14 keer terug
Elke euro die wordt geïnvesteerd in een fietspad of fietsostrade levert 2 tot 14 euro op aan gezondheidsvoordelen. Dat berekende de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).
VITO-onderzoekers Luc Int Panis en Jurgen Buekers onderzochten het effect van fietsen op de gezondheid. Zij stelden een rekenmodel op waarin onder meer fietsongevallen, fijn stof, fysieke activiteit en investeringen in fietspaden werden opgenomen. De onderzoekers lieten dat model los op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen.
“Het model berekent wat investeren in fietsinfrastructuur qua gezondheidskosten uitspaart over een periode van twintig jaar”, zegt Int Panis. “Voor de investeringen van de provincie Antwerpen betekent dat dat elke euro voor de aanleg van fietsostrades minimaal 2 euro gezondheidsvoordelen oplevert. Vanuit deze studie kunnen we alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder.”
Fijn stof
Het onderzoek plaatst ook enkele risico's naast elkaar. Veel fietsers zijn bezorgd over het inademen van fijn stof. “Toch blijkt dat het gezondheidsrisico door fijn stof relatief klein is ten opzichte van het risico op een ongeval”, zegt Int Panis. “Het vermijden van ziekte of sterfte door te fietsen weegt veel zwaarder door in de positieve richting, dan de risico's op ongevallen of de gevolgen van fijn stof.”
De cijfers klinken Antwerps gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) als muziek in de oren. De aanleg van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen kostte 18 miljoen euro. Op basis van het rekenmodel van VITO zou de fietsostrade 36 tot 252 miljoen euro gezondheidsvoordeel opleveren. Als de berekening wordt losgelaten op alle fietsostrades in de provincie Antwerpen, inclusief de nog aan te leggen verbinding Antwerpen-Lier, dan is het gezondheidsvoordeel nog spectaculairder. Voor 45,5 miljoen euro investeringen is er een voordeel van 91 tot 637 miljoen euro.
“Elke euro die we investeren in de aanleg van een traject op de fietso- strade betaalt zich dubbel en dik terug in gezondheidsvoordelen”, zegt Lemmens. “Nu blijkt dat we met de aanleg vanfietsostrades niet alleen de verkeersknoop helpen ontwarren. Het levert ook een enorm gezondheidsvoordeel op. Het gaat zelfs minimaal om een verdubbeling van de investeringskost.”