Kanaalkant verzoent industrie en wonen

Op 30 april 2015


De provincie Antwerpen heeft samen met verschillende partners een uitgebreid toekomstplan ontworpen voor de Kanaalkant, eenbedrijventerrein dat zich uitstrekt van Antwerpen totWijnegem. Opvallend is de inzet op verkeer over het water. "Dat moet de toegangswegen leefbaar houden voor fietsers en bewoners."

"Het gebied rond het Albertkanaal tussen Antwerpen en Wijnegem is niet alleen het tweede grootste bedrijventerrein van de provincie Antwerpen, het is ook een gebied waar verschillende verkeersassen samenkomen en een gebied waar heel wat mensen wonen", vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening Provincie Antwerpen. "Met het kaderplan willen we alle lopende en toekomstige plannen op elkaar afstemmen. We willen ook het verkeer over het water optimaliseren en de toegangswegen voor fietsers en bewoners ontlasten", aldus de gedeputeerde.

Wonen

Door middel van verschillendeacties wil de provincie wonen en werken beter op elkaarafstemmen. Woonwijken die grenzen aan het bedrijventerrein krijgen voldoende ruimte. Het toekomstplan geeft ook aan waar extra woningen mogelijk zijn. Daarnaast zoekt de provincie naar een oplossing voor wijken waarvan de woonkwaliteit in de toekomst moeilijk te garanderen blijft. "We streven naar de juiste functie op de juiste plaats. Zo blijft het gebied een aangename plek om te wonen en te werken", zegt Luk Lemmens.

Werken

Verder is er gezocht naar een logische plek voor verschillendesoorten bedrijven. Kleinschalige tot middelgrote bedrijven zullen zich dichter bij de stad vestigendan de middelgrote en grote bedrijven. In de buurt van het Sportpaleis, Kronenburg en deKop van Merksem mikt de provincie op kleinschalige tot middelgrote bedrijven. Het bedrijventerrein van de Bosuil tot aan de Houtlaanbrug ligt op een plek met meer open ruimte en is dus geschikt voor grootschalige bedrijven, die moeilijk te verzoenen zijn met wonen.

Verkeer

"Buurtbewoners willen straten die vrij zijn van zwaar verkeer en sluipverkeer", zegt Lemmens. "Zo kan zowel de voetganger als de automobilist zich veilig verplaatsen. Ook de fietser moet aangenaam en veilig kunnen fietsen in de omgeving van het Alberkanaal. Daarom komt er een fietsroute naast het kanaal."

Groen

Langs het kanaal komen mooie assen, er worden (fiets)verbindingen tussen de bestaande parken en pleinen aangelegd en er komt meer groen in de woonwijken. Er komt ook een fietsostrade langs de kadeweg. In het kader van de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal investeert nv De Scheepvaart in het verbreden van het kanaal en verhogen van alle bruggen. Op die manier kan er meer vrachtverkeer via het water verlopen, wat leidt tot minder verkeer op de weg.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is