Voorloper in uniek fietsproject

Op 23 maart 2015

Met een gesofisticeerde meetfiets brengt de Fietsersbond 3000 kilometer Antwerpse fietsroutes in kaart. In het district Merksem werd de oefening al voltooid. Wat blijkt? Qua fietsveiligheid scoort Merksem beter dan het landelijk gemiddelde.

De provincie Antwerpen en de Fietsersbond brengen samen 3000 kilometer aan fietsroutes in kaart. Met een gespecialiseerde meetfiets trekken mensen van de Fietsersbond doorheen de hele provincie, en voor iedere gemeente wordt een auditverslag opgemaakt. "Een oefening die uniek is in Europa", zegt provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). "Zelfs in een fietsland als Nederland is de omvang van deze oefening ongezien. Voor de gemeenten zijn deze rapporten een ideaal werkinstrument.

De meetfiets brengt voor elk van de routes een variëteit van gegevens in kaart. "Om de 12,5 meter worden alle maten en technische kenmerken geregistreerd, en om de 40 meter wordt een foto genomen", zegt Lemmens. "De resultaten worden overhandigd aan de lokale besturen, maar worden niet openbaar ter beschikking gesteldOm ze juist te interpreteren is immers enig verkeerskundig inzicht vereist."

De audits van de Fietsersbond maken deel uit van een grotere oefening: de Provinciale Barometer. In dat kader worden ook tellingen en enquêtes verricht en zamelt men gegevens over ongevallen in. Lint was onlangs de eerste gemeente waar de fietspaden werden geëvalueerd. Met Merksem is nu ook het eerste Antwerpse district afgewerkt. In een week tijd reed de Fietsersbond met de meetfiets de Merksemse fietspaden af, en die gegevens werden voor het districtsbestuur in een handig rapport gegoten.

Heraanleg

Districtsschepen voor Mobiliteit Wendy Simons (N-VA) wil de gegevens graag gaan benutten. 

"Voor heel wat aangehaalde knelpunten, zoals de Bredabaan en de Vaartkaai, waren er wel al plannen voor een heraanleg. Andere straten, zoals de Oude Bareellei, behoren danweer tot de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest." Op sommige locaties wil het district wel op korte termijnmaatregelen nemen. Zo wordt de maximumsnelheid op het verbindingsstuk van de Laaglandlaan naar Ekeren-Donk verlaagd naar 50 kilometer per uur. Op basis van de ingezamelde gegevens zal het district ook een stap- en trapkaart uitwerken, met praktische verkeerstips en een kaart met de veiligste fietsroutes.

Goede score

Over het algemeen scoort de fietsveiligheid in Merksem een pak beter dan het landelijk gemiddelde.

Maar liefst 72 procent van de Merksemse bovenlokale fietsroutes voldoen aan de minimale kwaliteitsvereisten. Gemiddeld is dat in Vlaanderen maar 32 procent, en in de provincie Antwerpen 40 procent.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is