U bent hier
MoMu presenteert digitale muur
Als eerste museum in Vlaanderen zal het MoMu-ModeMuseum Provincie Antwerpen haar werking en collectie digitaal ontsluiten via een interactief multi-touch scherm van maar liefst 5mx2m.
Anno 2015 liggen de grootste uitdagingen voor musea in de manier waarop zij boeiende en inspirerende digitale strategieën ontwikkelen voor de ontsluiting van hun archieven, collecties, tentoonstellingen en projecten. Ontwikkelingen op vlak van technologie en (sociale)media interactie maken het mogelijk voor musea om zichzelf te herpositioneren van een exclusief passieve beleving tot open huizen van interactieve beleving, van gelaagde content en storytelling.
Met de steun van Toerisme Vlaanderen ontwikkelde het ModeMuseum in haar overdekte inkomhal aan de Nationalestraat een digitale muur met multi-touch technologie, waarbij verschillende bezoekers simultaan beeld- en videomateriaal, alsook informatie in vijf verschillende talen (ndl-fr-duits-eng-spaans) kunnen raadplegen. De laatste informatie over de expo’s en evenementen van MoMu zullen op een dynamische manier raadpleegbaar zijn. Maar ook info van de partners in ModeNatie, zoals de modeafdeling van de Antwerpse Academie, het Flanders Fashion Institute en het modeaanbod van AT&C (de toeristische diensten van de Stad Antwerpen) kunnen worden opgevraagd. De bezoeker en toerist zal daarenboven de collectie van het ModeMuseum op eigen ritme kunnen ontdekken!
Luk Lemmens (gedeputeerde Cultuur, Provincie Antwerpen):“Het MoMu lanceert met dit scherm een uniek digitaal project, waarmee het haar voortrekkersrol in Vlaanderen op het vlak van digitalisering waar maakt. Als Provinciebestuur geloven wij dat investeren in digitalisering onze musea relevant houdt voor de bezoeker van vandaag en morgen. Met een project zoals dat van het MoMu vinden we aansluiting bij de hedendaagse bezoeker en toerist die op hele nieuwe manieren informatie vergaart en digitale beleving opzoekt.”






